Categories: Hírek

Reptéri gubanc

Három járatot nem tudtak fogadni

 

A futópálya megsérülése miatt nem tudott leszállni hétfőn a WizzAir párizsi járata Debrecenben. Előtte a magyar légierő egyik szállítógépe használta a betont – írja hírei között az RTL.

Nagy valószínűséggel a Magyar Légierő egyik Airbus szállító repülőgépe bontotta meg hétfőn a Debreceni Nemzetközi Repülőtér fel- és leszálló pályájának burkolatát. A futópályában keletkezett sérülés miatt a WizzAir légitársaság párizsi járata nem tudott a menetrend szerint (hétfő 12:05) landolni.

A WizzAir HA-LWU lajstromjelű Airbus A320-232 repülőgépe 180 utassal a fedélzetén már leszálláshoz készülődött, amikor kiderült, hogy a futópálya hibája miatt a pilóták kénytelenek Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre átrepülni és ott letenni a gépet.

 

A rendelkezésre álló hétfői forgalmi adatokat átnézve úgy tűnik, hogy a hiba a párizsin kívül két járatot egészen biztosan érintett még: a WizzAir 18:15-re várt moszkvai gépét törölték a debreceni repülőtér hétfő délutáni járatai közül, míg a londoni járat eredetileg este hétre ütemezett járata másfél órás késéssel, 20:30-kor tudott felszállni.

A repülőtér hétfő délután az alábbi közleményt adta ki a történtekről:

„2021. december 27-én a Wizz Air Párizsból Debrecenbe tartó járata a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre mint kitérő repülőtérre érkezett, mivel a Debreceni Nemzetközi Repülőtér futópálya-burkolatán egy már korábban elhárított betonhiba javítóanyaga nem várt módon meglazult. A keletkezett új burkolathiba kijavításáig a repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft. felelős vezetője – a repülésbiztonság legmagasabb szintjének szem előtt tartása érdekében – elrendelte a repülőtér futópályájának ideiglenes lezárását. A burkolathiba kijavítása 15.30-kor megtörtént, így a Debreceni Nemzetközi Repülőtér ismételten alkalmassá vált a biztonságos légiközlekedési tevékenység folytatására.”

 Azzal kapcsolatban, hogy miképp sérült meg a futópálya burkolata, a légiirányítás rádióforgalmazása ad a fentiekhez képest bővebb információt. Az erre specializálódott LiveATC.net oldalon élőben lehet hallgatni többek között a debreceni repülőtér irányítótornyának adásvételét is, illetve 30 napig vissza is lehet hallgatni azt.

A hétfői felvételeket lekérve kiderül, hogy a pálya meghibásodása előtt utoljára a Magyar Légierő (Hungarian Air Force, HUAF) egyik gépe – a HUAF496 hívójelű, 605-ös oldalszámú Airbus A319-112 szállító repülőgép,  – szállt fel a 04/R futópályáról, nem sokkal fél 11 (09:28 UTC) előtt.

Ezután fél 12 előtt pár perccel kezdődik üzenetváltás a repülőtér szakemberei között, aminek végső konklúziója, hogy megsérült a futópálya:

az utolsó touchdown marking előtt van, a 04 küszöbről olyan 800 méterre, ez azt jelenti, hogy 1700 méter a használható pálya 04-es irányból.

Tehát a két és fél kilométer hosszú 04/r jelölésű fel- és leszállópálya (ahová dél-nyugati irányból, Hajdúszovát felől szoktak a gépek érkezni) egyharmadánál olyan károsodás keletkezett a betonban, ami ideiglenesen lehetetlenné tette annak használatát.

A WizzAir párizsi járatának időközben bejelentkező pilótája egyértelműen ki is jelentette:

„ekkora pályára nem tudunk leszállni, ha ekkora rész le van zárva belőle.”

Ez után a torony 11:49-kor megerősítette a leszálláshoz készülő utasszállítónak:

„lezárták a pályát, sajnos kitérőre kell mennetek.”

A párizsi járat azután engedélyt kért emelkedésre, és egy Mikepércs, Sáránd, Derecske fölött megtett fordulóval Budapest felé vette az irányt.

Cash/fotó/ MTI, RTL

 

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

13 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

13 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago