A futópálya megsérülése miatt nem tudott leszállni hétfőn a WizzAir párizsi járata Debrecenben. Előtte a magyar légierő egyik szállítógépe használta a betont – írja hírei között az RTL.
Nagy valószínűséggel a Magyar Légierő egyik Airbus szállító repülőgépe bontotta meg hétfőn a Debreceni Nemzetközi Repülőtér fel- és leszálló pályájának burkolatát. A futópályában keletkezett sérülés miatt a WizzAir légitársaság párizsi járata nem tudott a menetrend szerint (hétfő 12:05) landolni.
A WizzAir HA-LWU lajstromjelű Airbus A320-232 repülőgépe 180 utassal a fedélzetén már leszálláshoz készülődött, amikor kiderült, hogy a futópálya hibája miatt a pilóták kénytelenek Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre átrepülni és ott letenni a gépet.
A rendelkezésre álló hétfői forgalmi adatokat átnézve úgy tűnik, hogy a hiba a párizsin kívül két járatot egészen biztosan érintett még: a WizzAir 18:15-re várt moszkvai gépét törölték a debreceni repülőtér hétfő délutáni járatai közül, míg a londoni járat eredetileg este hétre ütemezett járata másfél órás késéssel, 20:30-kor tudott felszállni.
A repülőtér hétfő délután az alábbi közleményt adta ki a történtekről:
„2021. december 27-én a Wizz Air Párizsból Debrecenbe tartó járata a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre mint kitérő repülőtérre érkezett, mivel a Debreceni Nemzetközi Repülőtér futópálya-burkolatán egy már korábban elhárított betonhiba javítóanyaga nem várt módon meglazult. A keletkezett új burkolathiba kijavításáig a repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft. felelős vezetője – a repülésbiztonság legmagasabb szintjének szem előtt tartása érdekében – elrendelte a repülőtér futópályájának ideiglenes lezárását. A burkolathiba kijavítása 15.30-kor megtörtént, így a Debreceni Nemzetközi Repülőtér ismételten alkalmassá vált a biztonságos légiközlekedési tevékenység folytatására.”
Azzal kapcsolatban, hogy miképp sérült meg a futópálya burkolata, a légiirányítás rádióforgalmazása ad a fentiekhez képest bővebb információt. Az erre specializálódott LiveATC.net oldalon élőben lehet hallgatni többek között a debreceni repülőtér irányítótornyának adásvételét is, illetve 30 napig vissza is lehet hallgatni azt.
A hétfői felvételeket lekérve kiderül, hogy a pálya meghibásodása előtt utoljára a Magyar Légierő (Hungarian Air Force, HUAF) egyik gépe – a HUAF496 hívójelű, 605-ös oldalszámú Airbus A319-112 szállító repülőgép, – szállt fel a 04/R futópályáról, nem sokkal fél 11 (09:28 UTC) előtt.
Ezután fél 12 előtt pár perccel kezdődik üzenetváltás a repülőtér szakemberei között, aminek végső konklúziója, hogy megsérült a futópálya:
az utolsó touchdown marking előtt van, a 04 küszöbről olyan 800 méterre, ez azt jelenti, hogy 1700 méter a használható pálya 04-es irányból.
Tehát a két és fél kilométer hosszú 04/r jelölésű fel- és leszállópálya (ahová dél-nyugati irányból, Hajdúszovát felől szoktak a gépek érkezni) egyharmadánál olyan károsodás keletkezett a betonban, ami ideiglenesen lehetetlenné tette annak használatát.
A WizzAir párizsi járatának időközben bejelentkező pilótája egyértelműen ki is jelentette:
„ekkora pályára nem tudunk leszállni, ha ekkora rész le van zárva belőle.”
Ez után a torony 11:49-kor megerősítette a leszálláshoz készülő utasszállítónak:
„lezárták a pályát, sajnos kitérőre kell mennetek.”
A párizsi járat azután engedélyt kért emelkedésre, és egy Mikepércs, Sáránd, Derecske fölött megtett fordulóval Budapest felé vette az irányt.
Cash/fotó/ MTI, RTL
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…
A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…
Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…
Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…
Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…