Categories: Hírek

Intés, drosztok és a mindent eldöntő diszpécser

Így hívott taxit a régi idők utasa

 

Ami ma már természetes, régen a luxus luxusának számított volna – írja múltat felidéző anyagában a 24.hu.

A modern technológia világában mindenki számára magától értetődő, hogy szinte bármilyen ügyet el tud intézni a kanapén ülve, a telefonját nyomogatva. Innen nézve már-már szürreális, hogy a régi korok embereinek milyen körülményesen kellett hozzáállniuk olyan dolgokhoz, ami nekünk legrosszabb esetben is rutinmunkának számít. Különösen úgy, hogy szép számmal akadnak példák olyan korszakokból is, amelyek a maguk nemében már szintén rendkívül modernnek számítottak.

Ha ma valaki egy itallal tovább marad egy szórakozóhelyen és éppen lekési az utolsó buszt, az esetek nagy részében mindig ugyanazt teszi: megnyit egy taxis alkalmazást a telefonján, rendel egy fuvart, hogy aztán néhány perc múlva már otthon pihenje az este fáradalmait. Ehhez képest a régi idők emberei valóságos tortúrán estek át, mire egyáltalán taxit fogtak.

A taxi elődei már az 1800-as években is léteztek, a máról ismerős szolgáltatások járművei a 19. század végétől visszatérő elemei a nagyvárosok látképeinek. Nevét a görög taxis (adókivetés) szóról kapta, a legendás taxióra megalkotása pedig egy Wilhelm Bruhn nevű német mérnök nevéhez fűződik, ő hozta létre a készüléket, ami az eltelt időt és a megtett távolságot rögzítette, ezzel már induláskor, a szolgáltatás kezdetén lehetővé téve az ár kiszámítását.

A taxizás hőskorában, mikor még nem voltak kiépült központok, az emberek leginkább úgy szerezhetek maguknak fuvart, ha az autókat egyszerűen leintették az utcán. Ez a megoldás sokáig velünk maradt, száz számra készültek az elmúlt néhány évtizedben is olyan filmek, amelyekben a szereplők egy „Taxi!” felkiáltással egyszerűen csak leintették az elhaladó sofőrt, és bizony manapság is előfordul még, hogy valaki így próbál magának szakszerűen személyszállítást intézni.

Ehhez képest forradalmi újítás volt, amikor megjelentek az első drosztközpontok. A Drost Tivadarról elnevezett rendszer lényege az volt, hogy a huszadik század legnagyobb részében hiába terjedt el a háztartásokban a telefon, a taxikban még nem voltak ilyen készülékek, ezért áthidaló megoldás kellett. A városban több, telefonnal rendelkező taxis állomás állt így rendelkezésére, ahová egy-egy fuvar után a sofőrök be tudtak állni, és fel tudták venni a következő rendelést. Akkortájt még diszpécserek számolták ki, hogy az idő és a távolság arányában melyik drosztról kell indítani a kocsikat annak érdekében, hogy optimális és messzemenően gazdaságos legyen az utaztatás. A diszpécserek itt szinte élet-halál urai voltak, jelentőségük azonban egyre inkább visszaesett, ahogy a technika fejlődött és a telefonok a kocsikba is megérkeztek.

Az innováció pedig azóta sem állt meg: ma már leginkább mindenki az okostelefonján, applikáción keresztül intézi a taxizást, ami vitathatatlanul a szolgáltatás igénybevételének eddigi legszórakoztatóbb módja. Hiszen amellett, hogy fuvart rendelhetünk magunknak, mi magunk választhatjuk ki adott esetben a sofőrt, az útvonalat, és még az utat is pontozhatjuk. Azokban az időkben, amikor még az is könnyűszerrel előfordulhatott bárkivel, hogy a kocsi után kelljen futnia, az ilyen szolgáltatás a luxus luxusának számított volna, ma már azonban szinte bárkinek elérhető.

Ennek fényében különösen izgalmas belegondolni, hogy ötven vagy száz év múlva hogyan fognak az unokáink taxit hívni – olvasható a 24.hu oldalán.

Cash/fotó: Youtube

 

OldA

Recent Posts

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

6 óra ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

1 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

2 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

2 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

2 nap ago

James Bond technika és dublőrök a vizsgákon

Miért kell mobilzavaró eszközt használni a vizsgaközpontokban? Rejtett kamerákkal és apró fülhallgatókkal csalnak a vizsgákon. 300-400…

3 nap ago