Categories: Hírek

Elektromos autók inspirálta Daimler szabadalom

A laposabb gumiabroncs gyorsabban lassul

 

 A Daimler új szabadalmi kérvényt nyújtott be, ami vészhelyzetek esetére kitalált tartalék fékberendezés. Lényege, hogy vészfékezés esetén, ha a fékrendszer meghibásodik, az eszköz egy szelep segítségével csökkenti a gumiabroncsok nyomását, ezáltal lassítva le az autót.

A rendszer egy központi vezérlőegységből, és egy légnyomáscsökkentő egységből áll, amely a jármű abroncsaihoz kapcsolódik. Ez a két rendszer akkor aktiválódik, ha a központi fékegység meghibásodik vagy valamilyen okból kifolyólag nem képes tökéletesen ellátni feladatát.

A szabadalmi kérvényben megemlítik, hogy az eszközt kimondottan a tisztán elektromos és hibrid járművekhez tervezték, ám ettől függetlenül a hagyományos, belső égésű motoros autókban is használható.

Az ötlet főként a villanyautók új fékrendszerének köszönhetően született meg. Mivel a lassításhoz az elektromos járművek regeneratív fékezést használnak, így lényegében két fékrendszerrel rendelkeznek. Elsődlegesen a villanymotorok fékezik az autó kerekeit az energia-visszatáplálás érdekében. Emellett pedig a hagyományos, súrlódáson alapuló fékek is megtalálhatóak bennük, ám ezeket számottevően kevesebbet kell használni, mint egy hagyományos autó esetében.

A mai modern autók rendszereinek komplexitása miatt a gyártók egyre gyakrabban használják a brake-by-wire technológiát a fékrendszerben. Ennek lényege, hogy közvetlen, mechanikus vagy hidraulikus kapcsolat helyett a sofőr szándékát elektromos jelek továbbítják. A lényeg azonban változatlan, a vezető lenyomja a pedált, az autó pedig lassul. A nagy különbség abban áll, hogy miután a sofőr rálép a fékpedálra, a rendszer rögzíti a nyomásértéket és ennek alapján dönt arról, hogy a villanymotor vagy a fékrendszer segítségével lassítsa-e a járművet.

Ugyanakkor, ha a brake-by-wire rendszer meghibásodik, annak katasztrofális következményei lehetnek. Norvégiában nemrég hat elektromos Ford Mustangnak is amiatt adódtak problémái, hogy a regeneratív fékezés során túlmelegedtek az akkumulátorok.

Az ehhez hasonló problémák kiküszöbölése érdekében a Daimler előállt a tartalék rendszer ötletével, ami csak akkor lép működésbe, ha a fékrendszer főegysége meghibásodik vagy hiba lép fel a működésében. Ebben az esetben a fékpedál lenyomását követően a hagyományos fékezés mellett egy légtelenítő szelep csökkentheti a gumiabroncsok nyomását.

Hogy ez miért jó? Mert a laposabb abroncs nagyobb felületen érintkezik az úttal, ezáltal megnő a gördülési ellenállása. Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy a rendszer minden levegőt kienged a gumikból, mivel ebben az esetben a papucsok könnyedén leválhatnak a felnitől, ami épp ellentétes lenne a kívánt hatással. Ráadásul az autó vezethetőségét is jelentősen rontaná- írja az Alapjarat.hu

A nyomáscsökkentést követően a rendszer korlátozza az autó végsebességét, amiről a sofőr figyelmeztető üzenetet is kap. Ezen kívül az eszköz arra is képes lesz, hogy visszaállítsa a guminyomást az eredeti értékre – részletezik az írásban:

https://alapjarat.hu/tech/mercedes-uj-fekrendszere-veszhelyzetben-csokkenti-guminyomast

Nem ez az első alkalom, hogy a Daimler előrukkol egy beépített nyomásszabályozó rendszer ötletével. A Mercedes-AMG G63 6×6-ban egy olyan fedélzeti kompresszor dolgozott, amely képes volt leereszteni és újra felfújni a gumikat, hogy segítse a nehéz terepen történő haladást, ám ez egy nagy és nehéz rendszer volt a két hátsó tengely felett elhelyezve.

Cash/fotó: Daimler

 

OldA

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

3 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

1 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago