Elkezdődött a T betűs rendszámok kiadása Magyarországon, ami az utolsó eddig nem használt hárombetűs kombinációkat tartalmazza – emlékezik meg újkori rendszámsorozatukról az Index.
Bár több okmányirodában van még készleten S-sel kezdődő rendszám, de van, ahol már a T-vel kezdődő gépjármű-azonosítókat adják ki. Így hamarosan, várhatóan a jövő nyár elején, megjelennek az új típusú rendszámok. A tapasztalatok szerint ugyanis egyre gyorsabb ütemben fut ki egy-egy sorozat.
Korábban egy betűkezdet akár öt évre is elég volt: az L 2007 és 2012, az M 2011 és 2015 között került sorra, előtte és utána viszont gyorsabban, jellemzően 3 évente cserélődtek a betűk. Az R és az S sorozatok kifutásához szinte egy-egy év elég volt.
Bár a T betű után az abc-ben következnének más betűk is, de a T lesz az utolsó sorozat a jelenlegi rendszerben, ugyanis a többi betű már foglalt. Az U a motorkerékpárok, az X az utánfutók, a Z az exportra kerülő járművek számára van fenntartva.
Az új rendszerről már írtunk. Az új rendszámokon két-két betű, majd három szám követi egymást.
A veterán autóknál marad a jelenlegi OT-jelzés a karaktersor elején, míg a rendőrkocsik RA, a honvédségi járművek HA, a mentőautók MA, az adóhivatal NA, a büntetés-végrehajtás pedig BA kezdőbetűs rendszámtáblákat kap majd. A taxik is saját rendszámot – TX – kapnak, semmivel össze nem keverhetőt.
De tekintsünk vissza egy kicsit a múltba:
Az autók azonosítását lehetővé tevő jelzések iránti igény már az 1900-as évek elején felmerült. Először sorszámokat tettek a kocsikra, 1915-től már egy betű is volt a számok előtt. Az ország területét 15 járműkerületre osztották, ezek a kerületek egy–egy betűjelzést kaptak, amelyet a rendszámtáblán fel kellett tüntetni.
A II. világháború után sokáig kaotikus helyzet uralkodott, sokan kitalált rendszámokat használtak és engedély nélkül közlekedtek.
1958-tól vezették be a hatkarakteres rendszámokat, melyek két betűből és négy számból álltak, közöttük rövid kötőjellel. A használt, de visszavont rendszámokat később sok esetben újra kibocsátották, így maradt életben ez a rendszer egészen 1990-ig.
1990-ben vezették be a jelenleg is használt, három betű, három szám felosztású rendszámot, és jövőre új rendszer jön. De a most is látható rendszámokat egy ideig még látni fogjuk, hiszen nem vonják ki azokat azonnal a forgalomból. Ez is a közlekedésigazgatás és életünknek egy részét jelezi.
Cash/fotó: youtube.com
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…