Categories: Hírek

Az idén már biztosan nem emelkedik a tarifa

A költségek emelkedése jelenleg nem hárítható át

 

Üzemanyag, használt és új autó, szerviz- és javítási költség, biztosítási díjak, autógumi, sárgító-fólia, napi megélhetési költségek – szinte lehetetlen felsorolni, minek és mennyivel emelték az árát. Az évek óta tartó nyugodt, majdnem inflációmentes időszaknak bizony vége. A legálisan tevékenykedő taxisok költségei is komoly mértékben emelkedtek. Országszerte.

A mindenkire vonatkozó szabályok mellett a fővárosi személyfuvarozóknak még további szigorú feltételeknek kell megfelelniük. A taxizáshoz előírt autó életkora, mérete, emisszió-kibocsátása, színe, és nem utolsó sorban az előírt tarifája rendeletileg szabályozott.

A tarifa a megváltozott feltételek miatt korrekcióra szorul/na/. Az elszabaduló inflációból eredő költségnövekedést ugyanis minden vállalkozás megpróbálja bizonyos mértékben áthárítani. Csak néhány példa: az autóimportőrök, a szervizek, a gumisok, a biztosítók, a fóliások áremelései gond nélkül „átmentek”. De emeltek a pékek, a húsfeldolgozók is anélkül, hogy bárki megakadályozta volna. Ez ugyanis természetes, akár mikro-, kis-, vagy nagyvállalkozásról van szó. Aki nem emel, az egy idő után veszteséget termel, és tönkre megy. Ezt a taxizásból élők is szeretnék elkerülni. Így kezdeményeztek egy találkozót a Főváros illetékeseivel e témakörben. November 3-án létre is jött az egyeztetés, melynek részleteiről az egyik meghívottat, Metál Zoltánt kérdeztük:

  • Kik vettek részt ezen a megbeszélésen?
  • A főpolgármester helyettese és Kabinet főnöke, a BKK vezérigazgatója mellett azok a szervezetek és társaságok vezetői, akik a BKIK által korábban, a Főpolgármesternek elküldött levelet aláíróként is támogatták, valamint Horváth Pál, a FODESZ elnöke.
  • Ha nem titok, miről folyt az egyeztetés? Milyen tarifára tettetek javaslatot?
  • Természetesen arról, hogy  időszerűnek tartunk és kérünk egy mielőbbi tarifa korrekciót, vagy ha úgy jobban érthető, akkor egy tarifa emelést. Készültünk egy háttéranyaggal, mely tartalmazta azokat a költségeinket melyeket egy összehasonlító táblázatba kigyűjtöttünk, és átadtunk tárgyaló partnereink részére. Ebben a táblázatban jól követhető módon látszottak – évekre visszatekintve – a többletköltségek, melyek egy minimum 18%-os azonnali tarifa emelést indokolnának.

  • Tekintettel arra, hogy a vidéki városok egy része is a fővárosi döntésre vár, lesz tarifaemelés, vagy sem?
  • Sajnos már a megbeszélés kezdetén hűvös lett a hangulatunk, mert a Főváros egy un. „jogértelmezést” követően – ami egy Kormányrendelet, mely a vészhelyzet alatti bizonyos önkormányzati jogkörök felfüggesztéséről szól – jelezte, hogy 2022. január 1-ig nem dönthetnek, hiszen kötve van a kezük. Ezekkel  a jogszabályokkal magunk is tisztában voltunk, de szakjogászaink  véleménye  és értelmezése szerint a hatósági árszabályozást nem sorolja fel ebben a vészhelyzeti rendeletben a jogalkotó. Na, ekkor rögtön kialakult egy patthelyzet, mert egy jogértelmezési probléma adódott. Ennek minél hosszabb ideig tart az értelmezése és a kibogozása, az annál súlyosabb károkat okoz majd a taxis szolgáltatóknak. Abba bele sem merek gondolni, ha a járvány miatt esetleg meghosszabbítják a vészhelyzetet, akkor addig mi fog történni?! A BKIK, a jelen levő fuvarszervezők, és az OTSZ képviselői egyöntetűen állást foglaltak a jelenlegi hatósági rögzített tarifa emelése mellett. Az esetleges maximált hatósági ár visszaállítását mindegyikünk elutasította. A FODESZ elnöke a tarifa emelés helyett inkább a költségek csökkentését szorgalmazta. Többen próbáltuk Horváth Pállal megértetni, hogy jogos igény a gépkocsik biztosítási költségeinek mérséklésére, vagy a vizsgadíjak csökkentésére tett javaslata, de a Fővárosnak egyik díjra sincs ráhatása. Azaz teljesen felesleges azokon ezt számon kérni, akiknek nincs kompetenciája e díjak megállapítására. Több mint másfél órai egyeztetés után úgy álltunk fel, hogy gyorsan létrehozunk két munkabizottságot (tarifa, költségcsökkentés) és mielőbb kidolgozunk egy olyan javaslatot, melyet talán a Főváros képviselő testülete is jóváhagy majd. Jelenleg itt tartunk. Amennyiben bármilyen előrelépés történik, úgy tájékoztatjuk kollégáinkat.

-kó

 

 

OldB

Recent Posts

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

22 óra ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

5 nap ago