Categories: Hírek

Az idén már biztosan nem emelkedik a tarifa

A költségek emelkedése jelenleg nem hárítható át

 

Üzemanyag, használt és új autó, szerviz- és javítási költség, biztosítási díjak, autógumi, sárgító-fólia, napi megélhetési költségek – szinte lehetetlen felsorolni, minek és mennyivel emelték az árát. Az évek óta tartó nyugodt, majdnem inflációmentes időszaknak bizony vége. A legálisan tevékenykedő taxisok költségei is komoly mértékben emelkedtek. Országszerte.

A mindenkire vonatkozó szabályok mellett a fővárosi személyfuvarozóknak még további szigorú feltételeknek kell megfelelniük. A taxizáshoz előírt autó életkora, mérete, emisszió-kibocsátása, színe, és nem utolsó sorban az előírt tarifája rendeletileg szabályozott.

A tarifa a megváltozott feltételek miatt korrekcióra szorul/na/. Az elszabaduló inflációból eredő költségnövekedést ugyanis minden vállalkozás megpróbálja bizonyos mértékben áthárítani. Csak néhány példa: az autóimportőrök, a szervizek, a gumisok, a biztosítók, a fóliások áremelései gond nélkül „átmentek”. De emeltek a pékek, a húsfeldolgozók is anélkül, hogy bárki megakadályozta volna. Ez ugyanis természetes, akár mikro-, kis-, vagy nagyvállalkozásról van szó. Aki nem emel, az egy idő után veszteséget termel, és tönkre megy. Ezt a taxizásból élők is szeretnék elkerülni. Így kezdeményeztek egy találkozót a Főváros illetékeseivel e témakörben. November 3-án létre is jött az egyeztetés, melynek részleteiről az egyik meghívottat, Metál Zoltánt kérdeztük:

  • Kik vettek részt ezen a megbeszélésen?
  • A főpolgármester helyettese és Kabinet főnöke, a BKK vezérigazgatója mellett azok a szervezetek és társaságok vezetői, akik a BKIK által korábban, a Főpolgármesternek elküldött levelet aláíróként is támogatták, valamint Horváth Pál, a FODESZ elnöke.
  • Ha nem titok, miről folyt az egyeztetés? Milyen tarifára tettetek javaslatot?
  • Természetesen arról, hogy  időszerűnek tartunk és kérünk egy mielőbbi tarifa korrekciót, vagy ha úgy jobban érthető, akkor egy tarifa emelést. Készültünk egy háttéranyaggal, mely tartalmazta azokat a költségeinket melyeket egy összehasonlító táblázatba kigyűjtöttünk, és átadtunk tárgyaló partnereink részére. Ebben a táblázatban jól követhető módon látszottak – évekre visszatekintve – a többletköltségek, melyek egy minimum 18%-os azonnali tarifa emelést indokolnának.

  • Tekintettel arra, hogy a vidéki városok egy része is a fővárosi döntésre vár, lesz tarifaemelés, vagy sem?
  • Sajnos már a megbeszélés kezdetén hűvös lett a hangulatunk, mert a Főváros egy un. „jogértelmezést” követően – ami egy Kormányrendelet, mely a vészhelyzet alatti bizonyos önkormányzati jogkörök felfüggesztéséről szól – jelezte, hogy 2022. január 1-ig nem dönthetnek, hiszen kötve van a kezük. Ezekkel  a jogszabályokkal magunk is tisztában voltunk, de szakjogászaink  véleménye  és értelmezése szerint a hatósági árszabályozást nem sorolja fel ebben a vészhelyzeti rendeletben a jogalkotó. Na, ekkor rögtön kialakult egy patthelyzet, mert egy jogértelmezési probléma adódott. Ennek minél hosszabb ideig tart az értelmezése és a kibogozása, az annál súlyosabb károkat okoz majd a taxis szolgáltatóknak. Abba bele sem merek gondolni, ha a járvány miatt esetleg meghosszabbítják a vészhelyzetet, akkor addig mi fog történni?! A BKIK, a jelen levő fuvarszervezők, és az OTSZ képviselői egyöntetűen állást foglaltak a jelenlegi hatósági rögzített tarifa emelése mellett. Az esetleges maximált hatósági ár visszaállítását mindegyikünk elutasította. A FODESZ elnöke a tarifa emelés helyett inkább a költségek csökkentését szorgalmazta. Többen próbáltuk Horváth Pállal megértetni, hogy jogos igény a gépkocsik biztosítási költségeinek mérséklésére, vagy a vizsgadíjak csökkentésére tett javaslata, de a Fővárosnak egyik díjra sincs ráhatása. Azaz teljesen felesleges azokon ezt számon kérni, akiknek nincs kompetenciája e díjak megállapítására. Több mint másfél órai egyeztetés után úgy álltunk fel, hogy gyorsan létrehozunk két munkabizottságot (tarifa, költségcsökkentés) és mielőbb kidolgozunk egy olyan javaslatot, melyet talán a Főváros képviselő testülete is jóváhagy majd. Jelenleg itt tartunk. Amennyiben bármilyen előrelépés történik, úgy tájékoztatjuk kollégáinkat.

-kó

 

 

OldB

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

10 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

10 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago