Categories: Hírek

Úthálózat, ami nem ráz, de tölt

A svédek már az okosútat építik

 

A Gotland szigeten található Visbyben már most is olyan busz szállítja az utasokat a belvárosból a repülőtérre, ami az út bizonyos szakaszán magából az úttestből nyeri az energiát, de ez még csak a kezdet a svéd közlekedési igazgatóság távlati terveihez képest.

A Smartroad Gotland Projectet abból a célból hozták létre 2019-ben, hogy felmérjék a technológia lehetőségeit. Ennek keretében 2020 decemberéig egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszt alakítottak át az izraeli Electreon technológiájával, amely az aszfalt alá beépített réztekercsek segítségével képes energiával ellátni az úton közlekedő járműveket.

A projekt honlapja szerint a tekercsek csak akkor aktiválódnak, amikor egy jármű éppen felettük halad el; az okosút ezt méterenként tudja ellenőrizni, és milliszekundumok alatt képes ki- és bekapcsolni a tekercseket. A tervezők azt is hangsúlyozzák, hogy a technológia semmilyen veszélyt nem jelent az úton tartózkodó emberekre vagy állatokra nézve.

Tervezői szerint az okosutakból elsősorban a nehézgépjármű-flották profitálhatnak majd sokat, amelyek rendszeresen tesznek meg akár több ezer kilométert is egy út során. A technológiának köszönhetően a járművek megszabadulnának a nehéz és drága akkumulátoroktól, és az ezek töltésére szánt időt is megspórolhatnák. Nem véletlen, hogy az utat elsőként egy átalakított kamionnal kezdték el tesztelni még 2019-ben, októbertől pedig már egy busz is közlekedik a szakaszon, ami a belváros és a repülőtér között szállítja az utasokat – írja az Autoevolution.

Bár a gotlandi elektromos utat a tesztek tavaszi lezárását követően deaktiválják, a későbbiekben Svédország számos pontján jelenhet majd meg a technológia: a svéd közlekedési igazgatóság tervei szerint 2030-ig mintegy kétezer kilométernyi autópálya szakaszt látnának el induktív töltéssel.

 

Addig ugyanakkor még számos kérdést kell tisztázni, hiszen jelenleg még az sem világos, hogy mennyibe kerülne az átalakítás, és azt sem tudni, hogy a felhasználóknak mennyit kéne fizetni érte, ha ezzel a megoldással szeretnék üzemeltetni a járműveiket.

Cash/fotó: electreon.com

 

OldB

Recent Posts

Vége az ingyenes gurulásnak: kilométeradó jön a villanyautókra

2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…

21 óra ago

Mégsem tiltják be teljesen az új benzines autók forgalmazását az EU-ban

Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…

21 óra ago

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

2 nap ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

3 nap ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

4 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

5 nap ago