Categories: Hírek

Úthálózat, ami nem ráz, de tölt

A svédek már az okosútat építik

 

A Gotland szigeten található Visbyben már most is olyan busz szállítja az utasokat a belvárosból a repülőtérre, ami az út bizonyos szakaszán magából az úttestből nyeri az energiát, de ez még csak a kezdet a svéd közlekedési igazgatóság távlati terveihez képest.

A Smartroad Gotland Projectet abból a célból hozták létre 2019-ben, hogy felmérjék a technológia lehetőségeit. Ennek keretében 2020 decemberéig egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszt alakítottak át az izraeli Electreon technológiájával, amely az aszfalt alá beépített réztekercsek segítségével képes energiával ellátni az úton közlekedő járműveket.

A projekt honlapja szerint a tekercsek csak akkor aktiválódnak, amikor egy jármű éppen felettük halad el; az okosút ezt méterenként tudja ellenőrizni, és milliszekundumok alatt képes ki- és bekapcsolni a tekercseket. A tervezők azt is hangsúlyozzák, hogy a technológia semmilyen veszélyt nem jelent az úton tartózkodó emberekre vagy állatokra nézve.

Tervezői szerint az okosutakból elsősorban a nehézgépjármű-flották profitálhatnak majd sokat, amelyek rendszeresen tesznek meg akár több ezer kilométert is egy út során. A technológiának köszönhetően a járművek megszabadulnának a nehéz és drága akkumulátoroktól, és az ezek töltésére szánt időt is megspórolhatnák. Nem véletlen, hogy az utat elsőként egy átalakított kamionnal kezdték el tesztelni még 2019-ben, októbertől pedig már egy busz is közlekedik a szakaszon, ami a belváros és a repülőtér között szállítja az utasokat – írja az Autoevolution.

Bár a gotlandi elektromos utat a tesztek tavaszi lezárását követően deaktiválják, a későbbiekben Svédország számos pontján jelenhet majd meg a technológia: a svéd közlekedési igazgatóság tervei szerint 2030-ig mintegy kétezer kilométernyi autópálya szakaszt látnának el induktív töltéssel.

 

Addig ugyanakkor még számos kérdést kell tisztázni, hiszen jelenleg még az sem világos, hogy mennyibe kerülne az átalakítás, és azt sem tudni, hogy a felhasználóknak mennyit kéne fizetni érte, ha ezzel a megoldással szeretnék üzemeltetni a járműveiket.

Cash/fotó: electreon.com

 

OldB

Recent Posts

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

24 óra ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

5 nap ago