Categories: Hírek

Úthálózat, ami nem ráz, de tölt

A svédek már az okosútat építik

 

A Gotland szigeten található Visbyben már most is olyan busz szállítja az utasokat a belvárosból a repülőtérre, ami az út bizonyos szakaszán magából az úttestből nyeri az energiát, de ez még csak a kezdet a svéd közlekedési igazgatóság távlati terveihez képest.

A Smartroad Gotland Projectet abból a célból hozták létre 2019-ben, hogy felmérjék a technológia lehetőségeit. Ennek keretében 2020 decemberéig egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszt alakítottak át az izraeli Electreon technológiájával, amely az aszfalt alá beépített réztekercsek segítségével képes energiával ellátni az úton közlekedő járműveket.

A projekt honlapja szerint a tekercsek csak akkor aktiválódnak, amikor egy jármű éppen felettük halad el; az okosút ezt méterenként tudja ellenőrizni, és milliszekundumok alatt képes ki- és bekapcsolni a tekercseket. A tervezők azt is hangsúlyozzák, hogy a technológia semmilyen veszélyt nem jelent az úton tartózkodó emberekre vagy állatokra nézve.

Tervezői szerint az okosutakból elsősorban a nehézgépjármű-flották profitálhatnak majd sokat, amelyek rendszeresen tesznek meg akár több ezer kilométert is egy út során. A technológiának köszönhetően a járművek megszabadulnának a nehéz és drága akkumulátoroktól, és az ezek töltésére szánt időt is megspórolhatnák. Nem véletlen, hogy az utat elsőként egy átalakított kamionnal kezdték el tesztelni még 2019-ben, októbertől pedig már egy busz is közlekedik a szakaszon, ami a belváros és a repülőtér között szállítja az utasokat – írja az Autoevolution.

Bár a gotlandi elektromos utat a tesztek tavaszi lezárását követően deaktiválják, a későbbiekben Svédország számos pontján jelenhet majd meg a technológia: a svéd közlekedési igazgatóság tervei szerint 2030-ig mintegy kétezer kilométernyi autópálya szakaszt látnának el induktív töltéssel.

 

Addig ugyanakkor még számos kérdést kell tisztázni, hiszen jelenleg még az sem világos, hogy mennyibe kerülne az átalakítás, és azt sem tudni, hogy a felhasználóknak mennyit kéne fizetni érte, ha ezzel a megoldással szeretnék üzemeltetni a járműveiket.

Cash/fotó: electreon.com

 

OldB

Recent Posts

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago

Visszamenőleges ellenőrzések – Célkeresztben a 2020-2021-es évek

A Nemzeti Adó-és Vámhivatal alapesetben 5 évre visszamenőleg végezhet ellenőrzéseket az adózóknál. Jelenleg a nemzetközi…

4 nap ago