Ami korábban – évtizedekkel ezelőtt – még utópiának, abszolút futurisztikusnak tűnt, az előbb utóbb napjaink valóságává válik. Akik ma mernek álmodni, azok fejével nehéz vizionálni a jövőt és tartok tőle, hogy már megélni sem fogom, ezért szeretem a BBC jövőképeit nézni, olvasni.
Egy olyan jövő igényeinek kezeléséhez, amelyben a drónok és a repülő taxik osztoznak a légtéren a forgalmas agglomerációk felett, a technológiák támogatói szerint a városoknak sok mini repülőteret kell létrehozniuk, amelyeket skyportoknak neveznek. Ennek köszönhetően tudnak majd a légi taxik biztonságban leszállni.
A kaliforniai székhelyű Joby Aviation élen jár a repülő taxik fejlesztésében: már több mint ezer tesztrepülést hajtott végre eVTOL-járművével. Ha engedélyt kap az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA), négyfős, pilóta nélküli légi taxijaival 2024-től szállítana embereket.
A járművek végsebessége 322 kilométer/óra, és akár 241 kilométeres távolságba is képesek elszállítani utasaikat.
Olyan helyekről szeretnék szolgáltatásukat elindítani, amelyek az emberek otthonaihoz, munkahelyeihez és számukra érdekes helyekhez vannak közel.
„Szorosan együttműködünk a városokkal annak érdekében, hogy szolgáltatásunk más közlekedési módokhoz is kapcsolódjon, és a skyportokat vasútállomások, repülőterek és más csomópontok közelében helyezzük el” – mondta Oliver Walker-Jones, a Joby szóvivője. Ennek érdekében parkolóházak üzemeltetőivel is tárgyalnak, hogy az épületek tetején landolhassanak majd légi taxijaikkal.
Nagy-Britanniában Coventryben tervezik az első skyport létrehozását. A világ legkisebb reptereként aposztrofált skyport a tervek szerint karbonsemlegesen működik majd.
„A világszerte létező repülőterek hatalmasak és szén-dioxid-éhesek, több kilométeres kifutópályákkal. Ez a technológia és a repülőgépek fel- és leszállási módja miatt van így. A skyportokon függőlegesen landolnak és szállnak fel a légi taxik, ehhez egész másfajta infrastruktúrára van szükség” – mondta Ricky Sandhu, az Urban Air Port alapítója és ügyvezető elnöke.
A tervek szerint 2022-ben kezdi meg működését a skyport, ahol minimális fordulási idővel közlekedhetnek a légi taxik. A szakértők azonban számos kihívásra hívják fel a figyelmet, amelyek a repülő taxik és a skyportok valódi beindulásának útjában állnak.
„Az, hogy elérjük-e a Jetsonok világát idéző pontot, és ha igen, mikor, az attól függ, hogy az iparág hogyan kezel számos kulcsfontosságú akadályt. Ezek közé tartozik a lakossági elfogadás, a nagy volumenű gyártás, a digitális, energetikai és fizikai infrastrukturális beruházások, valamint a nagymértékben automatizált légi forgalmi irányítási rendszer kifejlesztése” – mondta Jennifer Richter drónok és légi taxik szabályozására szakosodott washingtoni ügyvéd.
Michael Taylor, a JD Power amerikai üzleti kutatócsoport utazási és technológiai szakértője szerint a fő kihívást a szabályozási akadályok és a légiforgalmi irányítórendszerek jelentik.
„Képzeljük el a légiforgalmi útvonalak szabályozását, majd szorozzuk meg ezt egymillióval. Valószínűleg a szabványos drón- vagy légitaxi-útvonalak kialakításával kell kezdeni. A balesetek minimalizálása érdekében általánosan alkalmazott szabványokat alkalmaznak majd” – mondja.
Ami a szabályozást illeti, a legnagyobb akadályt az jelenti, hogy a repülő taxik még nem kaptak engedélyt a kereskedelmi célú repülésre az illetékes hatóságoktól, de a munka már folyik.
Aaron Belbasis, az Aurecon mérnöki és tervező cég új technológiák szakértője szerint az egészségügyi és biztonsági kérdések elsődlegesek. Rámutat, hogy a levegőben lévő több motorizált járművel statisztikai valószínűséggel több baleset fog történni.
Ricky Sadhu szerint a legfőbb aggodalom az, hogy a skyportokba és egyéb infrastruktúrába történő beruházások elmaradhatnak az eVTOL járművekbe történő beruházások mögött. „A szabályozás miatt kevésbé aggódom. Amit látunk, az gyorsan fejlődik” – mondta.
Sadhu szerint a kihívások ellenére az Egyesült Államok, Európa és Ázsia városaiban már most is óriási a kereslet és az érdeklődés a skyportok iránt.
„Célunk, hogy a következő öt évben világszerte kétszáz városi légikikötőt telepítsünk, de ez csak konzervatív becslés: ennél jóval többre lesz a valódi nagyvárosoknak szükségük” – tette hozzá Sadhu.
Öt évem azért talán még van, de ez nem rajtam, hanem az égieken múlik. Ha megadatik, figyelemmel fogom kísérni ezen tervek megvalósulását is, s ha akkor még lesznek ilyen vagy hasonló platformok, akkor beszámolok róla, éppen hol tartunk és merre igyekszünk.
Cash/fotó: skyports.net
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…