Categories: Hírek

Csak a továbbképzés kötelező, a vizsga nem

Sofőrhiány, amin nem segít a vizsga

 

A hivatásos sofőröknek az Európai Unióban ötévente továbbképzésen kell részt venniük, e nélkül nem dolgozhatnak. Magyarországon a továbbképzés végén még vizsgázni is kell, márpedig a számítógép kezelésében kevéssé jártas, főleg idősebb sofőröknek ez hatalmas stresszt okoz, jó páran el is hagyják emiatt a szakmát – írja a 24.hu. Sajnos az összeállításban a taxisok nem szerepelnek, pedig a vizsgáztatásról nekik is lenne negatív tapasztalatuk, és sarkos véleményük bőven. Ráadásul a taxi a helyi, és nem a helyközi közlekedéshez van besorolva, így rá az uniós előírások még kevésbé vonatkoznak. Az nemzeti hatáskör. A többin el lehetne gondolkodni.

„Egész életemben buszsofőr voltam, máshoz nem értek. Nyolc évem van a nyugdíjig, mit fogok most csinálni, mihez kezdek, hogyan tartom el a családomat?” – panaszkodott ennél még sokkal cifrábban is a többi vizsgázónak egy buszsofőr, miután másodszori nekifutásra is elbukott a hivatásos sofőröknek kötelező GKI-vizsgán. A sofőr azt állította, hogy nem volt ideje, lehetősége a szabadidejében gyakorolni a számítógépes tesztet, ezért nem sikerült másodjára sem a vizsgája.

Nem egyedi esetről van szó, egyik buszsofőr olvasónk arról számolt be, neki is van olyan hatvanhoz közelítő kollégája, akinek másodjára sem sikerült a számítógépes vizsga, és olyan sorstársáról is tud, aki nem kezel számítógépet, ezért inkább el sem ment vizsgázni, hanem otthagyta a szakmát. Mások átmentek Ausztriába sofőrködni, mert ott elég a tanfolyamot elvégezni, nem kell a végén vizsgát tenni.

Sofőrkörökben úgy vélik, annak van értelme, hogy ötévente legyen tanfolyam az új tudnivalókról, de annak nincs, hogy a szabadidejükben saját maguknak kelljen begyakorolni a jó válaszokat a vizsga tesztkérdéseire.

„Ami most folyik, az magolás, nem sok értelme van” – véli az említett két hivatásos járművezető. A buszsofőr még a vizsga előtt áll, és retteg, mert nem tudja, mikor, hogyan fog felkészülni. Főállásában ugyanis nem keres annyit, hogy eltartsa a családját, így másodállásokat vállal, ami miatt nem marad szabadideje magolni.

Az uniós szakmai alkalmassági bizonyítvány (SZAB) – magyarosítva: gépjárművezetői képesítési igazolvány (GKI) – megszerzésével európai uniós irányelvnek kell megfelelni. Az alapképzésben (tehát amikor valaki hivatásos sofőrnek áll) kötelező a vizsga, ám a továbbképzésben nem feltétlenül, és mint a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől (MKFE) megtudtuk, az EU-tagállamok többségében csak utánképzés van a már gyakorló sofőröknek, vizsga nincs. Információik szerint az EU 26 tagállamából Magyarország mellett Bulgária, Észtország és Románia él a vizsgakötelezettség intézményével.

Nincs vizsga például a precizitásukról és szabálykövetésükről híres németeknél, osztrákoknál, ahogy a legnagyobb konkurenciát jelentő Lengyelországban sem terhelik ezzel a gépkocsivezetőket – írta megkeresésünkre Árvay Tivadar, a szervezet kommunikációs menedzsere. Az egyesület úgy véli, ez közvetve versenyhátrányt is jelent, hiszen elmehetnek a hazai gépkocsivezetők dolgozni oda, ahol elegendő a frissítő tanfolyam, vizsga nélkül.


Magyarországon azért írhattak elő vizsgakötelezettséget a továbbképzésnél is, mert a kérdés eldöntése nemzeti hatáskör. A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) azzal érvelt lapunknak, hogy csak a vizsga által érzik biztosítva, hogy a sofőrök megfelelő tudással legyenek felvértezve. A KAV információi szerint az utóbbi egy évben a tehergépkocsi-vezetői alap- és a továbbképzési – számítógépes elméleti – vizsgákon egyaránt 92 százalékos volt a megfelelési arány, az autóbuszvezetőknél pedig ennél magasabb. Arról nincs adatuk, hogy a továbbképzési vizsgára hány éves gyakorlattal érkeznek a sofőrök, és arról sem, hogy az idősebbek közül hányan buknak el.

A képzés tematikáját, a számon kért ismeretanyagot az évek óta változatlan irányelv rögzíti, a tantervi, tematikai előírásoknak megfelelő tananyag biztosítása és folyamatos aktualizálása pedig az engedéllyel rendelkező képzőszervek feladata. A KAV azt állítja, hogy a vizsgakérdések folyamatosan követik a jogszabályi változásokat, és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által készített tantervi és vizsgakövetelmények naprakészen igazodnak a hazai és nemzetközi jogszabályok változásaihoz, a technikai, informatikai, biztonsági fejlődés eredményeihez. A fuvarozók egyesülete viszont éppen erről nincs meggyőződve.

A továbbképzésekre, felújító képzésekre szükség van, de kiemelten fontosnak tartanánk, hogy naprakész, a gyakorlati munkát támogató ismeretanyagot adjanak át, mert csak ettől lenne hatékony a rendszer – írta az MKFE. Ők úgy látják, hogy a jelenlegi tananyag egy része elavult. Attól valóban lehetne biztonságosabb a közlekedés, ha a korszerű járművekben elérhető aktív vezetéstámogató rendszerek funkcióiról, az ezeket tovább támogató vezetéstechnikákról esne szó, és nem a 20 évvel ezelőtti technikákra utaló kérdésekkel találkoznának a hallgatók – említett egy példát Árvay Tivadar.

Az MKFE szerint nem kellene ötévenkénti vizsgával stresszelni a magyar gépkocsivezetőket, miközben súlyos munkaerőhiánnyal küzd az ágazat. Úgy tudják, inkább lelépnek azok a nyugdíj előtt álló (vagy már nyugdíjas) gépkocsivezetők, akik az informatikával nem tudtak megbarátkozni. Harminc-negyven éve a volánnál ülő emberekről beszélünk, őket vizsgáztatják, ráadásul egy erősen megkopott tananyagból – tette hozzá Árvay Tivadar. Az egyesület pedig fontosnak tartaná, hogy ezek az „öreg szakik”, akiknek a kisujjukban van a szakma, maradjanak. Csakhogy, ha a vizsga nem sikerül, és időközben lejárt a GKI-kártya érvényessége, akkor a sofőr hivatásos gépkocsivezetőként nem dolgozhat Magyarországon. Viszont elmehet például Németországba, ott elvégezheti a felújító képzést, és már be is ülhet egy német cég autójába, mert ott elegendő a tanfolyamon részt venni – erősítette meg, amit nekünk a buszsofőr is mondott. Pótvizsgákra van ugyan lehetőség, de mivel a bukás oka általában nem a tudás hiánya, hanem a számítógépes vizsgáztatás okozta stressz, a pótvizsga sem segít – tette hozzá.

A 60 pluszos korosztály tagjai közül sokan azért buknak meg, mert nem tudják a rendelkezésre álló idő alatt végignyomkodni a kérdéseket, ugyanis a vizsga időre megy. Ezért javasolta az MKFE korábban, hogy ha már vizsgázni kell, választani lehessen: számítógépen vagy papír alapon szeretné valaki kitölteni a tesztet. Úgy vélik, ez a párhuzamosság benne maradhatott volna a rendszerben még legalább 5-10 évig, ameddig az informatikában és okoseszköz-kezelésben kevésbé talpraesett gépkocsivezetők (akik között sokan már most nyugdíjas korúak) munkájára szükség van.

Korszerű, használható információkat kellene adni minden gépkocsivezetőnek, olyanokat, amelyek önmagukban garantálják, hogy a sofőr meg akarja ismerni ezeket. Ezzel egyrészt ők is motiválttá válnának, másrészt a munkaadóik is érdekeltek lennének abban, hogy képezzék, képeztessék a gépkocsivezetőiket. A fuvarozók egyesületének az a meggyőződése, hogy amennyiben a tananyag hasznos, vizsga sem kell a végére, hiszen a sofőr jól felfogott érdeke lesz, hogy magáévá tegye mindazt, ami a mindennapos munkájához elengedhetetlen.

Az az érv, hogy azért kell a vizsga, mert enélkül elértéktelenedik a továbbképzés, önmagában rámutat a jelenlegi helyzetre: annyira értéktelen a tananyag, hogy annak „elsajátítása” csak vizsgával kényszeríthető ki. Csakhogy egy vizsga kedvéért bemagolt válaszok villámgyorsan törlődnek, és a legközelebbi GKI-vizsgára ugyanilyen stresszben fog készülni (magolni) a sofőr – fogalmazott Árvay Tivadar.

A Magyarországon kötelező GKI-vizsga kérdése augusztusban megjárta a parlamentet is, ám az, hogy mikor törlik el, és mikorra lesz olyan szakmai továbbképzés, ami felválthatja a hatósági vizsgáztatást, nem érkezett érdemi válasz az ITM-től – olvasható az összeállításban.

Forrás: 24.hu  

OldB

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

4 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

20 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

20 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago