Categories: Hírek

Több száz kilóval nehezebbek az elektromos pick-upok  és SUV-ok

Tömeg alapján adóztatnának a tengeren túlon

 

Amerikai és kanadai egyetemi kutatók felvetették, eddig nem fordítottak elég figyelmet az elektromos autózás terjedésénél egy fontos szempontra, az új autók tömegére. A pick-upok és a SUV-ok Amerikában már az újautó-értékesítések 57 százalékát teszik ki, de hasonló a helyzet Magyarországon is, nálunk a SUV-ok aránya 50 százalék körül van – olvasható a Nature cikkében.

Az új autók jelentős része már elektromos hajtású, az átállás viszonylag gyors ütemben halad, de közben az autók egyre csak híznak. Egy pick-up tömege ma 573 kilogrammal több, mint 1990-ben. A SUV-ok ugyanezen idő alatt átlagosan 136, a nem városi terepjáró „sima” autók pedig 173 kilóval lettek nehezebbek.

„Mintha minden autóba betettek volna egy zongorát, és mellé ültették volna a zongoristát is.”

Az elektromos hajtáshoz még nagyobb tömeg kell, mert a nagy energiasűrűségű benzint súlyos akkumulátorokra kell cserélni. A Ford népszerű elektromos pick-upja, az F-150-es 700 kilogrammal nehezebb, mint a dízeles elődje, de a Hyundai Kona elektromos verziója is 300 kilogrammal több, mint a benzines tömege.

A felmérések szerint az ütközéseknél minden 500 kilogramm, amellyel nő az ütköző autók közötti tömegkülönbség, 12 százalékkal növeli meg a halálos kimenetel esélyét. Persze ha mindenki hirtelen 500 kilogrammal nehezebb autókat vezetne, akkor nem nőne a veszély, de mivel a tömegnövekedés nem egyszerre történik, a gyakorlatban megnő a balesetek kockázata.

Leginkább azonban a környezetvédelmi szempontok aggályosak. Az adatok szerint: egy teherautó 700 kilogrammos tömegnövekedése kioltja azt a kedvező hatást, amely az elektromos hajtásra való áttérésből adódik.

Ez persze nagyban függ attól, hogy az elektromos teherautó mennyire zöld forrásból kapja az áramot. Norvégiában például, ahol nagy a megújulók aránya, sokkal inkább az elektromos hajtás felé billen a mérleg nyelve, mint az Egyesült Államokban.

A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy ha a tömegnövelés egyértelműen pluszköltséget okoz a társadalomnak, akkor tömeg alapján kellene adóztatni az autókat (Magyarországon korábban volt súlyadó, de egy ideje már a motorméret az adó alapja).

A kormányoknak azért is érdemes lenne ebbe az irányba lépni, mert az elektromos hajtás terjedésével csökkenni fog az üzemanyag után szedett adóbevétel, a súlyalapú rendszerrel viszont ezt pótolni lehetne.

A tömegalapú adóztatás arra késztetné a gyártókat, hogy növeljék az akkumulátorok energiasűrűségét, új anyagok használatával csökkentsék a karosszéria tömegét, ami végső soron alaposan visszafogná a károsanyag-kibocsátást (az említett szempontok mellett a gumik kopását is), és eleve arra ösztönözné az autósokat, hogy ne vegyenek egyre nagyobb autókat – olvasható az összeállításában.

Cash/fotó: Facebook

OldB

Recent Posts

Háziorvosok kezében az idősebb sofőrök sorsa?

Alaposan átrendezi az új uniós szabályozás a jogosítványokkal kapcsolatos eddigi rendszert. A hazai részletes szabályok…

6 óra ago

Ne fizessen a biztonság illúziójáért: így leplezheti le a hamis légzsákot egy használt autóban

Lehetséges, hogy az ön autójában lévő légzsák hibásan működik – vagy ami még rosszabb, egyáltalán…

6 óra ago

Négy pontos ígéret Brüsszeltől, több ezer munkavállalón kegyelmeznek meg

Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel…

6 óra ago

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

21 óra ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

1 nap ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

2 nap ago