Categories: Hírek

Több száz kilóval nehezebbek az elektromos pick-upok  és SUV-ok

Tömeg alapján adóztatnának a tengeren túlon

 

Amerikai és kanadai egyetemi kutatók felvetették, eddig nem fordítottak elég figyelmet az elektromos autózás terjedésénél egy fontos szempontra, az új autók tömegére. A pick-upok és a SUV-ok Amerikában már az újautó-értékesítések 57 százalékát teszik ki, de hasonló a helyzet Magyarországon is, nálunk a SUV-ok aránya 50 százalék körül van – olvasható a Nature cikkében.

Az új autók jelentős része már elektromos hajtású, az átállás viszonylag gyors ütemben halad, de közben az autók egyre csak híznak. Egy pick-up tömege ma 573 kilogrammal több, mint 1990-ben. A SUV-ok ugyanezen idő alatt átlagosan 136, a nem városi terepjáró „sima” autók pedig 173 kilóval lettek nehezebbek.

„Mintha minden autóba betettek volna egy zongorát, és mellé ültették volna a zongoristát is.”

Az elektromos hajtáshoz még nagyobb tömeg kell, mert a nagy energiasűrűségű benzint súlyos akkumulátorokra kell cserélni. A Ford népszerű elektromos pick-upja, az F-150-es 700 kilogrammal nehezebb, mint a dízeles elődje, de a Hyundai Kona elektromos verziója is 300 kilogrammal több, mint a benzines tömege.

A felmérések szerint az ütközéseknél minden 500 kilogramm, amellyel nő az ütköző autók közötti tömegkülönbség, 12 százalékkal növeli meg a halálos kimenetel esélyét. Persze ha mindenki hirtelen 500 kilogrammal nehezebb autókat vezetne, akkor nem nőne a veszély, de mivel a tömegnövekedés nem egyszerre történik, a gyakorlatban megnő a balesetek kockázata.

Leginkább azonban a környezetvédelmi szempontok aggályosak. Az adatok szerint: egy teherautó 700 kilogrammos tömegnövekedése kioltja azt a kedvező hatást, amely az elektromos hajtásra való áttérésből adódik.

Ez persze nagyban függ attól, hogy az elektromos teherautó mennyire zöld forrásból kapja az áramot. Norvégiában például, ahol nagy a megújulók aránya, sokkal inkább az elektromos hajtás felé billen a mérleg nyelve, mint az Egyesült Államokban.

A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy ha a tömegnövelés egyértelműen pluszköltséget okoz a társadalomnak, akkor tömeg alapján kellene adóztatni az autókat (Magyarországon korábban volt súlyadó, de egy ideje már a motorméret az adó alapja).

A kormányoknak azért is érdemes lenne ebbe az irányba lépni, mert az elektromos hajtás terjedésével csökkenni fog az üzemanyag után szedett adóbevétel, a súlyalapú rendszerrel viszont ezt pótolni lehetne.

A tömegalapú adóztatás arra késztetné a gyártókat, hogy növeljék az akkumulátorok energiasűrűségét, új anyagok használatával csökkentsék a karosszéria tömegét, ami végső soron alaposan visszafogná a károsanyag-kibocsátást (az említett szempontok mellett a gumik kopását is), és eleve arra ösztönözné az autósokat, hogy ne vegyenek egyre nagyobb autókat – olvasható az összeállításában.

Cash/fotó: Facebook

OldB

Recent Posts

Amerika szabadulna a stop-start rendszerektől

Akkor sem spórolhatsz a benzinnel, ha szeretnél! A stop-start rendszerek fontos szerepet játszanak az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében és…

6 óra ago

Mostantól akár 40 fokban is tilos az autóklíma Olaszországban!

Új szankciók jönnek a légkondik helytelen használatáért. A nyár beköszöntével és a magas hőmérsékletekkel a…

6 óra ago

Eldőlhet, hogy ki korszerűsítheti a ferencvárosi Mester utcát

Zöldebb, vonzóbb, hosszabb távú időtöltésre is alkalmas környék lesz a ferencvárosi Mester utca belső, a…

1 nap ago

Régiónként eltérő ütemben zajlik, de feltartóztathatatlan az akkumulátoros elektromos autók globális térnyerése

A JATO új, átfogó elemzéséből kiderül, hogy a globális átállás az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV)…

2 nap ago

Nem röhög! „Év végéig az amerikai lakosság felének elérhető lesz a Robotaxi”

Musk már sokszor mondott nagyot, de a mostani az extrémebb ígéretek közé tartozik Elon Musk…

2 nap ago

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

3 nap ago