Categories: Hírek

Tűzoltótüske lehet a megoldás az e-járműtüzek oltására

Új technológiát tesztelt a Rosenbauer

 

Az elektromosan hajtott jármű is képes kigyulladni, de ha elkezd égni, akkor ott komolyabb körültekintés szükséges, mint egy belsőégésű autó esetében – olvasható az osztrák Rosenbauer közleményében.

Mint ismeretes, a jelenleg elterjedt eljárásrend az, hogy egy égő elektromos autót lehetőleg teljes egészében vízbe kell meríteni, amit általában egy konténer odaszállításával és vízzel megtöltésével oldanak meg a tűzoltók. Ez igazából szó szerint csak tűzoltás, hiszen a vízbe merítés nem a legjobb ötlet. Igaz, hogy a nyílt lánggal égés megszűnik, de a kémiai reakciók tovább zajlanak a sérült cellákban. Bizonyára a tűzoltási technológia is fel fog nőni az elektromos autókhoz, de addig is ez lesz az elfogadott metódus.

Abban bizonyára egyet ért mindenki, hogy minden égő elektromos autóhoz kissé bajos lesz konténert hozatni és teletölteni vízzel. Erre kínál most egy fejlesztést az osztrák Rosenbauer vállalat, akik jelenleg tűzoltáshoz szükséges eszközöket és technológiákat értékesítenek. Az osztrák cég egy új, saját fejlesztésű metódust mutatott be, a lángra kapott elektromos autók eloltására.

A gyártó állítása szerint rendszerük a lítium-ion technológián alapuló nagyfeszültségű akkumulátorok „biztonságos és hatékony” oltására használható. Hatékony, mivel a rendszer lehetővé teszi az akkumulátor-modulok vagy a modulokon belüli cellák közvetlen hűtését és ezáltal a cellák láncreakcióban történő károsodásának gyors megfékezését. Biztonságos, mert csak rövid ideig kell tartózkodni az égő járműnél ugyanis a rendszer megfelelő távolságból aktiválható.

Az eszköz lényege, hogy egy tüske segítségével átbökje (lehetőleg alulról) az égő autó akkupakkjának burkolatát és oda hűtés, valamint nyílt láng megszüntetése céljából hűtőközeget (elsősorban vizet) juttasson. Ezzel pedig az égés problémája orvosolható egy hagyományos tartályos tűzoltóautó vízkapacitásával.

A Rosenbauer szerint a rendszert zsákos, cilinderes és prizmatikus cellákkal szerelt akkupakkon egyaránt tesztelték. Sikerrel. A tesztekben számos ország és autógyártó (köztük a Porsche) tűzoltóságának munkatársai vettek részt és megoldásuk kényelmesen beépíthető a jelenlegi tűzoltó szerkocsik felszereltségébe. A rendszer jövő év elejétől válik megrendelhetővé – tudtuk meg a tájékoztatóból.

Cash/fotó: Rosenbauer

OldA

Recent Posts

Háziorvosok kezében az idősebb sofőrök sorsa?

Alaposan átrendezi az új uniós szabályozás a jogosítványokkal kapcsolatos eddigi rendszert. A hazai részletes szabályok…

5 óra ago

Ne fizessen a biztonság illúziójáért: így leplezheti le a hamis légzsákot egy használt autóban

Lehetséges, hogy az ön autójában lévő légzsák hibásan működik – vagy ami még rosszabb, egyáltalán…

5 óra ago

Négy pontos ígéret Brüsszeltől, több ezer munkavállalón kegyelmeznek meg

Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel…

5 óra ago

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

21 óra ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

1 nap ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

2 nap ago