Categories: Hírek

Tűzoltótüske lehet a megoldás az e-járműtüzek oltására

Új technológiát tesztelt a Rosenbauer

 

Az elektromosan hajtott jármű is képes kigyulladni, de ha elkezd égni, akkor ott komolyabb körültekintés szükséges, mint egy belsőégésű autó esetében – olvasható az osztrák Rosenbauer közleményében.

Mint ismeretes, a jelenleg elterjedt eljárásrend az, hogy egy égő elektromos autót lehetőleg teljes egészében vízbe kell meríteni, amit általában egy konténer odaszállításával és vízzel megtöltésével oldanak meg a tűzoltók. Ez igazából szó szerint csak tűzoltás, hiszen a vízbe merítés nem a legjobb ötlet. Igaz, hogy a nyílt lánggal égés megszűnik, de a kémiai reakciók tovább zajlanak a sérült cellákban. Bizonyára a tűzoltási technológia is fel fog nőni az elektromos autókhoz, de addig is ez lesz az elfogadott metódus.

Abban bizonyára egyet ért mindenki, hogy minden égő elektromos autóhoz kissé bajos lesz konténert hozatni és teletölteni vízzel. Erre kínál most egy fejlesztést az osztrák Rosenbauer vállalat, akik jelenleg tűzoltáshoz szükséges eszközöket és technológiákat értékesítenek. Az osztrák cég egy új, saját fejlesztésű metódust mutatott be, a lángra kapott elektromos autók eloltására.

A gyártó állítása szerint rendszerük a lítium-ion technológián alapuló nagyfeszültségű akkumulátorok „biztonságos és hatékony” oltására használható. Hatékony, mivel a rendszer lehetővé teszi az akkumulátor-modulok vagy a modulokon belüli cellák közvetlen hűtését és ezáltal a cellák láncreakcióban történő károsodásának gyors megfékezését. Biztonságos, mert csak rövid ideig kell tartózkodni az égő járműnél ugyanis a rendszer megfelelő távolságból aktiválható.

Az eszköz lényege, hogy egy tüske segítségével átbökje (lehetőleg alulról) az égő autó akkupakkjának burkolatát és oda hűtés, valamint nyílt láng megszüntetése céljából hűtőközeget (elsősorban vizet) juttasson. Ezzel pedig az égés problémája orvosolható egy hagyományos tartályos tűzoltóautó vízkapacitásával.

A Rosenbauer szerint a rendszert zsákos, cilinderes és prizmatikus cellákkal szerelt akkupakkon egyaránt tesztelték. Sikerrel. A tesztekben számos ország és autógyártó (köztük a Porsche) tűzoltóságának munkatársai vettek részt és megoldásuk kényelmesen beépíthető a jelenlegi tűzoltó szerkocsik felszereltségébe. A rendszer jövő év elejétől válik megrendelhetővé – tudtuk meg a tájékoztatóból.

Cash/fotó: Rosenbauer

OldA

Recent Posts

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

3 óra ago

Igazságosabb traffipaxszabályokat vezet be a kedvelt nyaralási úti cél

Olaszországban rengeteg lazán szabályozott sebességmérő kamera figyeli a forgalmat, de idén nyáron szigorúbb előírások alapján…

3 óra ago

Elon Musk: a jövő hét végén indul a Tesla robottaxi

A Tesla ideiglenes jelleggel június 22-én megteremti az önvezető robottaxis fuvarozás lehetőségét a nagyközönség számára…

3 óra ago

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

18 óra ago

10 milliárdos üzlet a taxis fuvarszervezés – Kiderült, hogy tényleg kell a nemzetközi háttér

Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…

22 óra ago

Elképesztő veszély: benzinkúton csaptak fel a lángok

Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…

1 nap ago