Categories: Hírek

Tűzoltótüske lehet a megoldás az e-járműtüzek oltására

Új technológiát tesztelt a Rosenbauer

 

Az elektromosan hajtott jármű is képes kigyulladni, de ha elkezd égni, akkor ott komolyabb körültekintés szükséges, mint egy belsőégésű autó esetében – olvasható az osztrák Rosenbauer közleményében.

Mint ismeretes, a jelenleg elterjedt eljárásrend az, hogy egy égő elektromos autót lehetőleg teljes egészében vízbe kell meríteni, amit általában egy konténer odaszállításával és vízzel megtöltésével oldanak meg a tűzoltók. Ez igazából szó szerint csak tűzoltás, hiszen a vízbe merítés nem a legjobb ötlet. Igaz, hogy a nyílt lánggal égés megszűnik, de a kémiai reakciók tovább zajlanak a sérült cellákban. Bizonyára a tűzoltási technológia is fel fog nőni az elektromos autókhoz, de addig is ez lesz az elfogadott metódus.

Abban bizonyára egyet ért mindenki, hogy minden égő elektromos autóhoz kissé bajos lesz konténert hozatni és teletölteni vízzel. Erre kínál most egy fejlesztést az osztrák Rosenbauer vállalat, akik jelenleg tűzoltáshoz szükséges eszközöket és technológiákat értékesítenek. Az osztrák cég egy új, saját fejlesztésű metódust mutatott be, a lángra kapott elektromos autók eloltására.

A gyártó állítása szerint rendszerük a lítium-ion technológián alapuló nagyfeszültségű akkumulátorok „biztonságos és hatékony” oltására használható. Hatékony, mivel a rendszer lehetővé teszi az akkumulátor-modulok vagy a modulokon belüli cellák közvetlen hűtését és ezáltal a cellák láncreakcióban történő károsodásának gyors megfékezését. Biztonságos, mert csak rövid ideig kell tartózkodni az égő járműnél ugyanis a rendszer megfelelő távolságból aktiválható.

Az eszköz lényege, hogy egy tüske segítségével átbökje (lehetőleg alulról) az égő autó akkupakkjának burkolatát és oda hűtés, valamint nyílt láng megszüntetése céljából hűtőközeget (elsősorban vizet) juttasson. Ezzel pedig az égés problémája orvosolható egy hagyományos tartályos tűzoltóautó vízkapacitásával.

A Rosenbauer szerint a rendszert zsákos, cilinderes és prizmatikus cellákkal szerelt akkupakkon egyaránt tesztelték. Sikerrel. A tesztekben számos ország és autógyártó (köztük a Porsche) tűzoltóságának munkatársai vettek részt és megoldásuk kényelmesen beépíthető a jelenlegi tűzoltó szerkocsik felszereltségébe. A rendszer jövő év elejétől válik megrendelhetővé – tudtuk meg a tájékoztatóból.

Cash/fotó: Rosenbauer

OldA

Recent Posts

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

1 nap ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

1 nap ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

2 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

2 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

2 nap ago

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

3 nap ago