A Skoda, amely Csehország legnagyobb exportőre, jelentősen csökkenti, vagy akár le is állíthatja termelését október 18-tól az év végéig a globális chiphiány miatt. A közgazdászok és az elemzők már most arra figyelmeztetnek, hogy a félvezetők hiánya miatt bekövetkező termeléscsökkenés kedvezőtlen hatással lesz a cseh gazdaság teljesítményére – írja a Reuters.
A globális chiphiány az autóipar legégetőbb problémájává nőtte ki magát néhány hónap leforgása alatt, mostanra gyakorlatilag nem maradt olyan szereplő, amelynek működésére kisebb vagy nagyobb mértékben ne lett volna kedvezőtlen hatással.
A világban gyakorivá váltak a rövidebb-hosszabb ideig tartó ideiglenes gyárleállások 2021-ben, amelyek jelentős kiesést eredményeznek a vezető autógyártók termelésében.
A félvezetőhiány nem kerülte a Skoda gyárat sem, amely október 18-tól jelentősen csökkenti gyártási kapacitását, az sem kizárt, hogy év végéig teljesen leáll.
„Még a Skoda sem képes elkerülni ezt a globális válságot” – jelentette ki az ügy kapcsán Tomas Kotera, a Skoda szóvivője.
Korábban kiderült az is, hogy a vállalat több tízezer olyan járművet tárol, amelyeket a chipek hiánya miatt nem tudtak teljesen befejezni. Kotera elmondta, hogy a Skoda mindent megtesz azért, hogy a lehető leghamarabb behozza lemaradását és leszállítsa a megrendelt járműveket a vásárlóinak.
Mindez nagyon rossz hír Csehországnak, amelynek gazdasága nagyban támaszkodik az autóiparra, amely mintegy 181 ezer embernek biztosít munkát közvetlenül és az ipari termelés egynegyedét adja. Csak a Skoda mintegy 35 ezer embert foglalkoztat, akiknek a munkahelye egyelőre biztonságban van. A vállalat ugyanis elkötelezett azok megőrzése mellett, mivel arra számít, hogy 2022 második felétől fokozatosan enyhül majd a világban tapasztalható chiphiány, amely lehetővé teszi a termelés újbóli felpörgetését, azonban ilyen félvezetőhiányra Közép-Európa autógyáraiban még nem volt példa.
A Skoda várható intézkedései, a mikroelektronikai hiány miatt bekövetkező termeléscsökkenés természetesen kedvezőtlen hatással lesz a cseh gazdaság teljesítményére is, közgazdászok szerint mindez oda vezethet, hogy vissza kell vágni a növekedési várakozásokat.
Csehországban tavaly 1,13 millió személyautót gyártottak le, amely közel 20 százalékos csökkenést jelentett 2019-hez képest. A látványos visszaesésben természetesen kiemelt szerepe volt a koronavírus-járványnak, amely korábban soha nem tapasztalt kihívások elé állította az egész iparágat – derül ki az anyagból.
Cash/fotó: jarmuipar.hu
Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…
Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…
Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…