Categories: Hírek

Az új norvég kormány megadóztatná az elektromos autókat

600 ezer korona fölött jön a 25 százalékos áfa

 

Szeptemberben új kormány alakult Norvégiában, amely céljául tűzte ki, hogy a 600 ezer korona fölötti elektromos autókra érvényesíti a 25 százalékos általános forgalmi adót. Igaz, ezt csak a megjelölt összeg fölötti része – írja a Reuters.

Norvégiában a tisztán elektromos autók mentesülnek a 25 százalékos általános forgalmi adó alól, és a vásárlóknak a szennyezés mértéke alapján kiszabott szén-dioxid-, és nitrogén-oxid-adót sem kell fizetniük kipufogógázok hiányában. A villanyautó-vásárlóknak járó kedvezményekre és a hagyományos autók szigorú adóztatására épülő szabályozási rendszer miatt, a skandináv ország a világ legfejlettebb villanyautópiacává nőtte ki magát. Habár a kormányzat 2025-re tűzte ki a belsőégésű motoros járművek értékesítésének betiltását, a jelenlegi tendenciát követve előfordulhat, hogy jövő áprilisra már senkinek sem fog kelleni szennyező autó.

Ez a hihetetlen lendület azonban könnyen megtörhet, amennyiben a szeptemberben megválasztott új norvég kormány megadóztatja az elektromos autókat. A Reuters számolt be arról, hogy elveszíthetik áfamentességüket azok a villanyautók, amelyek 600.000 norvég koronánál, átszámítva körülbelül 21,7 millió forintnál drágábbak, noha a hírportál úgy tudja, hogy nem a teljes vételárra vonatkozó 25%-os áfát vezetnék vissza, hanem csupán azt az összeget terhelnék ekkora mértékű adóval, amely a 600 ezer koronás limit felett van.

A drágulás érintené többek között a Porsche Taycant, a Q4 e-tron (és Sportback) kivételével valamennyi tisztán elektromos Audit, de még a Tesla két népszerű csúcsmodellje, Model S és a Model X sem maradna a kedvezményezettek kategóriájában. Egy alapfelszereltséggel kért Model S Long Range vásárlásánál mindez azt jelentené, hogy a 929.990 koronás vételár 1 millió és 12 ezer korona környékére nőne.

A norvégok az adót az igazságosabb rendszer miatt vetnék ki a drágább villanyautókra. „Ez [az adómentesség] egy támogatás, és minél drágább az autó, annál nagyobb a támogatás” – magyarázta Jonas Gahr Støre, a Munkáspárt elnöke. Hozzátette, hogy az utóbbi időben akkora mértékben bővült az elérhető elektromos modellek száma, hogy bárki, aki villanyautót szeretne venni, talál magának olyat, amit továbbra is áfamentesen tud majd vásárolni.

Christina Bu, a Norvég Villanyautós Közösség elnöke szerint az időzítés nem megfelelő, ugyanis végre a legészakibb területeken is, ahol a legnagyobb a hideg és az utakon rénszarvascsordák kelnek át, meghaladja az elektromos autók értékesítésének aránya a hagyományosokét és hibridekét, s ezt a dinamikus átállást nem lenne szabad most megakasztani.

Azt egyelőre nem tudni, hogy elfogadják-e a tervezetet, és ha igen, mikor léphet életbe – olvasható a jogszabályváltozás terve a villanyautosok.hu hírei között.

Cash/fotó: Facebook

 

OldA

Recent Posts

Majdnem frontális balesetet okozott egy önvezető taxi – az utas csak imádkozhatott

San Franciscóban december 9-én egy önvezető Waymo-taxi kis híján balesetet okozott, amikor hirtelen a szembejövő…

16 óra ago

Már nem a kipufogógáz a legnagyobb bűnös: más forrása van az autós szennyezésnek

Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…

3 nap ago

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

4 nap ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

5 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

5 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

5 nap ago