Categories: Hírek

Az új norvég kormány megadóztatná az elektromos autókat

600 ezer korona fölött jön a 25 százalékos áfa

 

Szeptemberben új kormány alakult Norvégiában, amely céljául tűzte ki, hogy a 600 ezer korona fölötti elektromos autókra érvényesíti a 25 százalékos általános forgalmi adót. Igaz, ezt csak a megjelölt összeg fölötti része – írja a Reuters.

Norvégiában a tisztán elektromos autók mentesülnek a 25 százalékos általános forgalmi adó alól, és a vásárlóknak a szennyezés mértéke alapján kiszabott szén-dioxid-, és nitrogén-oxid-adót sem kell fizetniük kipufogógázok hiányában. A villanyautó-vásárlóknak járó kedvezményekre és a hagyományos autók szigorú adóztatására épülő szabályozási rendszer miatt, a skandináv ország a világ legfejlettebb villanyautópiacává nőtte ki magát. Habár a kormányzat 2025-re tűzte ki a belsőégésű motoros járművek értékesítésének betiltását, a jelenlegi tendenciát követve előfordulhat, hogy jövő áprilisra már senkinek sem fog kelleni szennyező autó.

Ez a hihetetlen lendület azonban könnyen megtörhet, amennyiben a szeptemberben megválasztott új norvég kormány megadóztatja az elektromos autókat. A Reuters számolt be arról, hogy elveszíthetik áfamentességüket azok a villanyautók, amelyek 600.000 norvég koronánál, átszámítva körülbelül 21,7 millió forintnál drágábbak, noha a hírportál úgy tudja, hogy nem a teljes vételárra vonatkozó 25%-os áfát vezetnék vissza, hanem csupán azt az összeget terhelnék ekkora mértékű adóval, amely a 600 ezer koronás limit felett van.

A drágulás érintené többek között a Porsche Taycant, a Q4 e-tron (és Sportback) kivételével valamennyi tisztán elektromos Audit, de még a Tesla két népszerű csúcsmodellje, Model S és a Model X sem maradna a kedvezményezettek kategóriájában. Egy alapfelszereltséggel kért Model S Long Range vásárlásánál mindez azt jelentené, hogy a 929.990 koronás vételár 1 millió és 12 ezer korona környékére nőne.

A norvégok az adót az igazságosabb rendszer miatt vetnék ki a drágább villanyautókra. „Ez [az adómentesség] egy támogatás, és minél drágább az autó, annál nagyobb a támogatás” – magyarázta Jonas Gahr Støre, a Munkáspárt elnöke. Hozzátette, hogy az utóbbi időben akkora mértékben bővült az elérhető elektromos modellek száma, hogy bárki, aki villanyautót szeretne venni, talál magának olyat, amit továbbra is áfamentesen tud majd vásárolni.

Christina Bu, a Norvég Villanyautós Közösség elnöke szerint az időzítés nem megfelelő, ugyanis végre a legészakibb területeken is, ahol a legnagyobb a hideg és az utakon rénszarvascsordák kelnek át, meghaladja az elektromos autók értékesítésének aránya a hagyományosokét és hibridekét, s ezt a dinamikus átállást nem lenne szabad most megakasztani.

Azt egyelőre nem tudni, hogy elfogadják-e a tervezetet, és ha igen, mikor léphet életbe – olvasható a jogszabályváltozás terve a villanyautosok.hu hírei között.

Cash/fotó: Facebook

 

OldA

Recent Posts

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

20 óra ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

21 óra ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

2 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

2 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

2 nap ago

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

3 nap ago