Categories: Hírek

Az új norvég kormány megadóztatná az elektromos autókat

600 ezer korona fölött jön a 25 százalékos áfa

 

Szeptemberben új kormány alakult Norvégiában, amely céljául tűzte ki, hogy a 600 ezer korona fölötti elektromos autókra érvényesíti a 25 százalékos általános forgalmi adót. Igaz, ezt csak a megjelölt összeg fölötti része – írja a Reuters.

Norvégiában a tisztán elektromos autók mentesülnek a 25 százalékos általános forgalmi adó alól, és a vásárlóknak a szennyezés mértéke alapján kiszabott szén-dioxid-, és nitrogén-oxid-adót sem kell fizetniük kipufogógázok hiányában. A villanyautó-vásárlóknak járó kedvezményekre és a hagyományos autók szigorú adóztatására épülő szabályozási rendszer miatt, a skandináv ország a világ legfejlettebb villanyautópiacává nőtte ki magát. Habár a kormányzat 2025-re tűzte ki a belsőégésű motoros járművek értékesítésének betiltását, a jelenlegi tendenciát követve előfordulhat, hogy jövő áprilisra már senkinek sem fog kelleni szennyező autó.

Ez a hihetetlen lendület azonban könnyen megtörhet, amennyiben a szeptemberben megválasztott új norvég kormány megadóztatja az elektromos autókat. A Reuters számolt be arról, hogy elveszíthetik áfamentességüket azok a villanyautók, amelyek 600.000 norvég koronánál, átszámítva körülbelül 21,7 millió forintnál drágábbak, noha a hírportál úgy tudja, hogy nem a teljes vételárra vonatkozó 25%-os áfát vezetnék vissza, hanem csupán azt az összeget terhelnék ekkora mértékű adóval, amely a 600 ezer koronás limit felett van.

A drágulás érintené többek között a Porsche Taycant, a Q4 e-tron (és Sportback) kivételével valamennyi tisztán elektromos Audit, de még a Tesla két népszerű csúcsmodellje, Model S és a Model X sem maradna a kedvezményezettek kategóriájában. Egy alapfelszereltséggel kért Model S Long Range vásárlásánál mindez azt jelentené, hogy a 929.990 koronás vételár 1 millió és 12 ezer korona környékére nőne.

A norvégok az adót az igazságosabb rendszer miatt vetnék ki a drágább villanyautókra. „Ez [az adómentesség] egy támogatás, és minél drágább az autó, annál nagyobb a támogatás” – magyarázta Jonas Gahr Støre, a Munkáspárt elnöke. Hozzátette, hogy az utóbbi időben akkora mértékben bővült az elérhető elektromos modellek száma, hogy bárki, aki villanyautót szeretne venni, talál magának olyat, amit továbbra is áfamentesen tud majd vásárolni.

Christina Bu, a Norvég Villanyautós Közösség elnöke szerint az időzítés nem megfelelő, ugyanis végre a legészakibb területeken is, ahol a legnagyobb a hideg és az utakon rénszarvascsordák kelnek át, meghaladja az elektromos autók értékesítésének aránya a hagyományosokét és hibridekét, s ezt a dinamikus átállást nem lenne szabad most megakasztani.

Azt egyelőre nem tudni, hogy elfogadják-e a tervezetet, és ha igen, mikor léphet életbe – olvasható a jogszabályváltozás terve a villanyautosok.hu hírei között.

Cash/fotó: Facebook

 

OldA

Recent Posts

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

6 óra ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago