Categories: Hírek

Magyar termálvizekből lítium nyerhető

Megújulást hozhat az akkumulátorgyártásban

 

Szeptember 30-án hivatalosan is megalakul a Magyar Akkumulátor Szövetség (Hungarian Battery Alliance, HUBA). Az érdekképviselet célja, hogy elősegítse a magyar akkumulátoripar fejlődését, és Magyarország az európai akkumulátoripari értéklánc egyik központjává válhasson – nyilatkozta Kaderják Péter a Zéró Karbon Központ (BME) vezetője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főtanácsadója a Portfoliónak.

A szakmai szervezet többek között meg kívánja vizsgálni a hazai termálvízvagyonban található lítium kitermelésének lehetőségét.

A BloombergNEF által összeállított, az országokat a teljes lítiumion-akkumulátor értéklánc fejlettsége alapján rangsoroló 2020-as globális listáján Magyarország a 12. helyen található. Még jobb a helyzet, ami a cella- és komponensgyártási képességet illeti. Ez alapján hazánk holtversenyben a 6. pozícióban áll. Magyarországon a gyártókapacitás meghaladja a 20 gigawatt/évet – az Európai Unió országai közül ebben a tekintetben csak Németország és Lengyelország áll előttünk. Viszonyításként, 2020-ban az EU-ban az akkumulátorkapacitás iránti kereslet összesen 50 gigawattóra volt, ami a szakemberek szerint az előttünk álló években a villanyautók egyre szélesebb körben való elterjedésének köszönhetően drasztikusan emelkedni fog.

A magyar akkumulátoriparban 2016 óta mintegy 14 ezer új munkahely jött létre.

Az akkumulátoripar az autóipar villanyosításának egyik kulcsfontosságú iparága, de a villamosenergia-szektor karbonsemlegessé tétele szempontjából is kiemelten fontos. Vagyis hazánk kimondottan előnyös pozícióból tekinthet a jövőbe.

„Tekintettel arra, hogy Magyarország gépjárműgyártásban ’nagyhatalom’, melynek drasztikus átalakulása elkerülhetetlen, sokkal inkább az a kérdés, hogy hogyan válhat a gépjárműgyártás átalakulása és az akkumulátoripar fejlődése egymást erősítő sikertörténetekké Magyarországon” – nyilatkozta Kaderják Péter.

2020-ban az autóiparnak globális szinten mintegy 160 gigawattóra volt a lítiumion-akkumulátor kereslete, ami 33 százalékkal magasabb a 2019-es szinthez képest. A kereslet növekedésével párhuzamosan, a villanyautókhoz használt akkumulátorok költségei folyamatosan csökkennek. 2020-ban egy kilowattóra kapacitás 137 dollárba (aktuális árfolyamon átváltva 42 ezer forintba) került, ami 13 százalékos csökkenés az előző évhez képest.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020-ban kezdte el az akkumulátoripar fejlesztési stratégiájának kidolgozását. Ennek keretében a teljes értékláncra vetítve vizsgálják az iparág aktuális helyzetét Magyarországon – az alapanyagoktól, az újrahasználaton keresztül egészen az újrahasznosításig. Az erősségek mellett arra is kíváncsiak, mely területek szorulnak fejlesztésre ahhoz, hogy az iparág valóban stratégiai jelentőségre tehessen szert.

„A 2030-ig terjedő Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia fő célkitűzése, hogy az elért eredményekre támaszkodva Magyarország az európai akkumulátor-értéklánc egyik központjává válhasson. A stratégia ezt a környezeti és társadalmi szempontból fenntartható akkumulátor-értéklánc megteremtésével, illetve a versenyképes nemzeti iparág kialakításával kívánja megvalósítani. Ennek részeként a stratégia szerint be kell vonni a lítiumban gazdag hazai geotermikus lelőhelyeket az akkumulátorgyártáshoz alkalmas minőségű alapanyagok előállításába az alacsony üvegházgáz-kibocsátású, felelős lítiumbányászat megalapozásával. E szerint a lítium kinyerése a hazai termálvízvagyonból azért is kívánatos, mert az akkumulátorgyártás exponenciálisan növekvő lítiumigényének kielégítéséhez elengedhetetlen a fenntartható módon kitermelhető, az importkitettséget csökkentő lítiumforrások igénybevétele, amennyiben az üzletileg is megtérül” – mondta el Kaderják.

Vagyis amennyiben ez fenntartható módon, környezetkárosítás nélkül megvalósítható, a magyar termálvizekből vonnák ki a villanyautók akkumulátorainak egyik legfontosabb alkotóelemét, a lítiumot.

A Magyar Akkumulátor Szövetség létrejötte abból a szempontból is fontos, hogy ennek köszönhetően hazánk csatlakozni tud az Európai Akkumulátor Szövetséghez (European Battery Allience, EBA), és ezen a területen is része tud lenni az európai integrációnak.

A HUBA alapító tagjai között a hazai villamosenergia-szektor meghatározó szereplői, mint az MVM, a MAVIR, az E.On és az Alteo mellett olyan nagy magyar technológiai cégek is megtalálhatóak, mint a Videoton vagy a Tungsram.

A Szövetség 5+1 munkacsoportban kezdi meg a munkát a tervek szerint, melyek a szabályozás, a beszállítók, a kutatás-fejlesztés, az energiatárolás, az e-mobilitás, illetve a gyártás és újrafeldolgozás területeit fogják össze.

Kaderják Péter azt is elárulta, kiemelt jelentőségű, hogy a magyar partnerek bevonásával aknázzák ki a kutatás-fejlesztésben rejlő hazai lehetőségeket. Ezzel biztosítva a stratégia egyik fő célkitűzésének megvalósulását, vagyis hogy a Magyarországon gyártott termékből egyre inkább Magyarországon fejlesztett termékek legyenek.

Már jelenleg is érdemi kutatási tevékenység zajlik a hazai egyetemek részvételével. Többek között vizsgálják a jövő akkutechnológiáit, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak a ritka és drága alapanyagok iránti igények csökkentésére vagy éppen azt, milyen módokon lehetne újrahasznosítani a használt akkumulátorokat.

A magyar és az európai szövetség együttműködése a szeptember 30-án megrendezett Hungarian Battery Day nevű rendezvényen vette hivatalosan is kezdetét.

Forrás: Portfólió

OldA

Recent Posts

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

21 óra ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

21 óra ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

2 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

2 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

2 nap ago

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

3 nap ago