Categories: Hírek

Több ezer hiba van a Lánchíd acélszerkezetén

A rozsda nem kímélte a fémrészeket sem

 

Több ezer ponton vizsgálják át a Lánchíd bennmaradó acélszerkezetét, majd egyedi tervek alapján végzik el rajta a helyszíni javításokat a szakemberek. Az átkelő felújítása zökkenőmentesen halad, a szükséges munkákat ütemezetten követi az új acél pályatáblák beépítése – írja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatójában.

Csak kereszttartóból százöt darabot vizsgálnak meg a Lánchíd felújításán dolgozó szakemberek. A feltárt részeket előbb megtisztítják, felmérik az állapotukat, ellenőrzik a lemezek vastagságát, majd kereszttartónként mintegy 30-45 tételt tartalmazó, részletes hibatérképet állítanak össze. Számítások szerint az átkelő bennmaradó acélszerkezetén csupán ezeken az elemeken több ezer hiba vár javításra. Elsősorban a hőtágulási (dilatációs) réseknél, valamint az elöregedett vasbeton útpálya szegélyei mentén viselték meg a hidat a szennyeződések és a nedvesség. Ezeken a pontokon az elmúlt évtizedekben nagy mennyiségű csapadék és sós hólé szivárgott a hídszerkezetre, így a körülötte lévő elemek jelentősen rozsdásodtak. A bontásnak köszönhetően ugyanakkor feltárult a mérnökök előtt, hogy nem csak a rozsdával kell megküzdeni, van olyan része a tartószerkezetnek, amely azért deformálódott, mert korábban egy hajó nekiütközött.

A munkafolyamatok összehangolása óriási mérnöki kihívást jelent: módszeresen kell haladni a munkaterületen, az acélszerkezeteket készítő gyárban, valamint a tervezőirodában is. Miután a szakemberek eldöntik, hogyan és milyen mértékben kell javítani a hibákat, mindegyikre tervet készítenek, amelyeknek megfelelően egyedileg legyártják a javításhoz szükséges alkatrészeket és a cserélendő elemeket.

Miután elvégezték az elsődleges javításokat és felületkezeléseket, folyamatosan kerülnek a helyükre a régi vasbetont váltó korszerű, trapézbordákkal merevített, úgynevezett ortotróp acéltáblák is. Az új elemek alatt a szakemberek tovább dolgoznak a bennmaradó szerkezeten a híd alá függesztett állványzatról, gondosan haladva a rendelkezésükre álló, szűk területen.

A projekt más részeinél is a hídhoz hasonló gondossággal járnak el a kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei: az aluljárók bontásánál ugyancsak anyagvizsgálatokra van szükség, hogy feltárják a megmaradó vasbeton szerkezetek hibáit – olvasható a BKK Közleményében.

Cash/fotó: BKK

OldB

Recent Posts

Egy taxis leütött egy nőt Budapest belvárosában, garázdaság miatt indult büntetőeljárás

Az Instagramon terjed egy videó, amin az látható, amint egy taxisofőr súlyosan bántalmaz két nőt:…

4 óra ago

Így változnak jövőre az autópálya-matricák árai

Várhatóan idén is december 1-től lehet megvásárolni a jövő évre, vagyis 2026-ra érvényes autópálya-matricákat és…

1 nap ago

Szigorít az EuroNCAP: újra fontosak lehetnek a gombok az utastérben

Komoly hangsúlyt fektetnek a vezetéstámogató elektronikák helyes működésére. A modern autók egyre biztonságosabbak, egyre könnyebben…

2 nap ago

Meghosszabbították: még három hónapig igényelhetik a cégek a 4 milliós villanyautó-támogatást

Három hónappal tovább, 2026. február végéig meghosszabbítják a vállalati e-autó támogatás igénylési lehetőségét – közölte a…

3 nap ago

Változik a forgalmi rend a Hungária körút – Thököly út kereszteződésében

November 29-e szombattól forgalmirend-módosítás lép életbe a XIV. kerületben a Hungária körút – Thököly út…

4 nap ago

Új szabályok léptek hatályba a jogosítványoknál

Hatályba léptek az Európai Unió jogosítványokra, valamint a vezetéstől való eltiltásokra vonatkozó új, modernizált szabályai.…

5 nap ago