Categories: Hírek

Öt prototípust gyártanak a B-21-es Raider bombázóból

A légierő száz darabot rendelt a lopakodóból

 

Évtizedeken keresztül még a sziluettje is titkos volt az amerikai lopakodónak. A dél-szláv háborúban aztán sikerült egyet lelőni, aminek csodájára járt a világ. Ma már nyíltan tudható, hogy öt prototípus készül a Northrop Grumman kaliforniai gyárában a B-21 Raider új generációs amerikai lopakodó bombázóból – számol be az eseményről a Flightglobal.

A légierőért felelős amerikai kormányzati tisztviselő jelentette be minap, hogy az eddig nyilvánosságra került információkkal ellentétben nem kettő, hanem öt prototípust gyártanak az új generációs „lopakodó” bombázóból, a B-21 Raider típusból.

Bár megszokott, hogy a katonai típusok fejlesztése és gyártása csúszik, és még ennél is gyakoribb a költségkeret túllépése, Frank Kendall szerint most nagyjából minden a tervezettek szerint halad. De kijelentette: nem tesz optimista kijelentéseket, mert, ahogy minden program, úgy a Raider esetében is megvannak a kockázatok.

Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogy éppen hol tart a prototípusok építése, amelyekről még fotókat sem hoztak nyilvánosságra, és azt is csak találgatni lehet, hogy a Northrop palmdale-i gyárának melyik hangárjában folynak a munkálatok.

A légerő azt szeretné, ha az évtized közepére már bevethetők lennének az első B-21-esek.

A típus első felszállását korábban 2021 decemberére tették, kis áttervezés után ezt már 2022 elejére várják a szakemberek. Ha rendszerbe áll az új generációs lopakodó, amely a radarok által a hagyományos gépeknél nehezebben, csak jóval közelebbről észlelhető, akkor a Rockwell B-1B Lancer és az ugyancsak a Northrop Grumman által kifejlesztett B-2 Spirit típusokat lesz hivatott leváltani.

Ennek megfelelően alkalmas lesz hagyományos és nukleáris fegyverek célba juttatására is, kiemelkedően nagy hatótávolsággal. A várakozások szerint legalább 100 darabot vásárol belőle az USA légiereje, és hosszabb távon stratégiai bombázóként csak a Boeing B-52-esek maradnak mellette hadrendben.

A projektben szempont volt a költséghatékonyság is, hogy ne szállhassanak el a költségek olyan extrém módon, mint korábban a B-2 Spirit esetében, amelyből egyetlen példány legyártása 2,2 milliárd dollárba került. A B-21 Raider darabonkénti gyártási költségét ezzel szemben (2019-es dollárértéken számolva) 639 millió dollárra tervezik – derül ki a tudósításból.

Cash/fotó: Northrop Grumman

 

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

18 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

1 nap ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

1 nap ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

3 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

5 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

5 nap ago