Évtizedeken keresztül még a sziluettje is titkos volt az amerikai lopakodónak. A dél-szláv háborúban aztán sikerült egyet lelőni, aminek csodájára járt a világ. Ma már nyíltan tudható, hogy öt prototípus készül a Northrop Grumman kaliforniai gyárában a B-21 Raider új generációs amerikai lopakodó bombázóból – számol be az eseményről a Flightglobal.
A légierőért felelős amerikai kormányzati tisztviselő jelentette be minap, hogy az eddig nyilvánosságra került információkkal ellentétben nem kettő, hanem öt prototípust gyártanak az új generációs „lopakodó” bombázóból, a B-21 Raider típusból.
Bár megszokott, hogy a katonai típusok fejlesztése és gyártása csúszik, és még ennél is gyakoribb a költségkeret túllépése, Frank Kendall szerint most nagyjából minden a tervezettek szerint halad. De kijelentette: nem tesz optimista kijelentéseket, mert, ahogy minden program, úgy a Raider esetében is megvannak a kockázatok.
Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogy éppen hol tart a prototípusok építése, amelyekről még fotókat sem hoztak nyilvánosságra, és azt is csak találgatni lehet, hogy a Northrop palmdale-i gyárának melyik hangárjában folynak a munkálatok.
A légerő azt szeretné, ha az évtized közepére már bevethetők lennének az első B-21-esek.
A típus első felszállását korábban 2021 decemberére tették, kis áttervezés után ezt már 2022 elejére várják a szakemberek. Ha rendszerbe áll az új generációs lopakodó, amely a radarok által a hagyományos gépeknél nehezebben, csak jóval közelebbről észlelhető, akkor a Rockwell B-1B Lancer és az ugyancsak a Northrop Grumman által kifejlesztett B-2 Spirit típusokat lesz hivatott leváltani.
Ennek megfelelően alkalmas lesz hagyományos és nukleáris fegyverek célba juttatására is, kiemelkedően nagy hatótávolsággal. A várakozások szerint legalább 100 darabot vásárol belőle az USA légiereje, és hosszabb távon stratégiai bombázóként csak a Boeing B-52-esek maradnak mellette hadrendben.
A projektben szempont volt a költséghatékonyság is, hogy ne szállhassanak el a költségek olyan extrém módon, mint korábban a B-2 Spirit esetében, amelyből egyetlen példány legyártása 2,2 milliárd dollárba került. A B-21 Raider darabonkénti gyártási költségét ezzel szemben (2019-es dollárértéken számolva) 639 millió dollárra tervezik – derül ki a tudósításból.
Cash/fotó: Northrop Grumman
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…