Categories: Hírek

Bírósági eljárást indított a Budapest Közlekedési Központ

Milliárdok egy sosem működő elektronikus jegyrendszerre

 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2021. szeptember 10-én nemzetközi választottbírósági eljárást indított a meghiúsult elektronikus jegyrendszer egykori kivitelezője, a német Scheidt & Bachmann (S&B) ellen – íja közleményében a közlekedési központ.

A BKK a bírósági eljárás során érvényesíteni kívánja az S&B-vel szemben azokat a felmerült költségeket és károkat, amelyeket a német cég az elektronikus jegyrendszer projekt (AFC Projekt) megvalósítása kapcsán a BKK-nak okozott.

A két cég között hosszabb ideje fennálló elszámolási vita választottbíróság általi lezárását a társaságok 2014-ben megkötött vállalkozási szerződése teszi lehetővé, amely a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (International Chamber of Commerce – ICC) Nemzetközi Választottbíróságára (International Court of Arbitration) bízta a vita megoldását.

Egy – még az előző városvezetés idején lefolytatott – vizsgálat szerint a fővárosi elektronikus jegyrendszer tervezése és lebonyolítása nem volt megfelelő. A Budapesti Közlekedési Központ a vállalkozási szerződést 2018 novemberében felmondta, mert a vállalkozó nem adott át egy szerződésben megkövetelt, a BKK érdekeit védő pénzügyi biztosítékot.

Az AFC Projektre eredetileg a BKK üzleti tervén kívül 54,5 millió euró Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) hitelkeret, és 5,3 milliárd forint fővárosi forrás állt rendelkezésre. Az elektronikus jegyrendszer egykori kivitelezőjével, az S&B-vel kötött eredeti szerződés értéke a kiépítésre 44,4 millió euró – amely későbbi szerződésmódosításokkal 46 millió euróra nőtt –, üzemeltetésre pedig további 14,7 milliárd forint volt. A projekt meghiúsulása miatt a BKK 2018. és 2019. év után 9,238 millió Ft-ot számolt el ráfordításként. A német cég a projekt hét fázisából csupán négyet teljesített, a rendszer soha nem működött.

A BKK 2014-ben indított elektronikus jegyrendszer projektje tehát sikertelenül zárult, amiről a BKK és a Fővárosi Önkormányzat több alkalommal tájékoztatta a közvéleményt. Az ezzel járó kötelezettségeket Budapest új városvezetése és a BKK új menedzsmentje megörökölte, a szerződés lezárásával és elszámolásával kapcsolatos feladatok a mai napig folyamatban vannak.

A perindítással a BKK a 2010-es évekből örökölt problémát kezel. A BKK mostantól a kényelmes és a modern kor elvárásainak megfelelő elektronikus jegyrendszer megtervezésére és bevezetésére tud koncentrálni – olvasható a kiadott tájékoztatóban.

Cash/fotó:  BKK

OldA

Recent Posts

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

3 óra ago

Igazságosabb traffipaxszabályokat vezet be a kedvelt nyaralási úti cél

Olaszországban rengeteg lazán szabályozott sebességmérő kamera figyeli a forgalmat, de idén nyáron szigorúbb előírások alapján…

3 óra ago

Elon Musk: a jövő hét végén indul a Tesla robottaxi

A Tesla ideiglenes jelleggel június 22-én megteremti az önvezető robottaxis fuvarozás lehetőségét a nagyközönség számára…

3 óra ago

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

18 óra ago

10 milliárdos üzlet a taxis fuvarszervezés – Kiderült, hogy tényleg kell a nemzetközi háttér

Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…

22 óra ago

Elképesztő veszély: benzinkúton csaptak fel a lángok

Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…

1 nap ago