Categories: Hírek

Vakfoltok a Tesla felismerő rendszerében

Nem érzékelte a megkülönböztető jelzéseket – eddig

 

Az eltelt hét esztendőben a Tesla Y, X, S és 3-as modelleknél meghibásodás következtében egy ember meghalt, 17-en megsérültek, mert az önvezető rendszer nem érzékelte a megkülönböztető járművek piros-kék fényeit. Úgy tűnik most megtalálták, mi okozza ezt a hiányt – írja a Forbes.

Vizsgálatot indított a héten az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal a 2014-2021 között forgalomba állított Tesla Y, X, S és 3-as modellek esetében, miután 17 ember megsérült, egy pedig meghalt, mert az önvezető funkcióval közlekedő járművek nekiütköztek rendőr, mentő vagy tűzoltóautóknak.

A vizsgálat még csak most indult, de az önvezető járművek technológiája alapján beazonosítható, hogy mi állhat a veszélyes jelenség hátterében. Eddig többször előfordult, hogy a Tesla nem érzékelte, amikor tűzoltóautót vagy más esetkocsi érkezett – erről beszélt a Slate-nek adott interjújában a Carnegie Mellon Egyetem önvezető járművekre szakosodott villamos- és számítástechnikai professzora, Raj Rajkumar, aki beavatta a laikusokat is a technológiájába.

Általában az önvezető járművek kétféle módon azonosítják, mi lehet a környezetükben: radarral és kamerákkal. Mindkét technológiánál komoly programozói munka, valamint mesterséges intelligencia szükséges, hogy biztonságosan „lásson” a jármű.

A radar működése világos: az eszköz hullámokat bocsát ki, amelyek visszapattannak a környezetükről, ezek beérkezése alapján pedig a radar azonosítja, merre található a környezetében egy tárgy. Mozgó tárgyak esetében figyelembe kell venni, hogy egy tőlünk távolodó jármű esetében megnyúlik a visszapattanó jel hullámhossza, egy közeledőnél pedig rövidül, azonban ezeket az eltérések a fedélzeti számítógép jól tudja szűrni, figyelembe véve a saját jármű sebességét is.

A nehézség, hogy az egyébként álló helyzetű tárgyakhoz való közeledésnél, az azok melletti elhaladásnál is ugyanez a jelenség tapasztalható, ami vészfékezésre késztetheti a robotpilótákat. Ennek érdekében kamerával kombinálva használják a radarokat.

A Tesla azonban mára teljesen lemondott a radar használatáról – emlékeztet Rajkumar –, ugyanis a kamerái és a mögötte lévő mesterséges intelligencia remekül ismeri fel az autó környezetébe kerülő tárgyakat.

A kamerák piros, zöld és kék fényt érzékelnek képpontonként, a számítógépnek ezekben a tartományokban kell meggyőződnie arról, hogy milyen mintázatot is lát, az milyen tárgy lehet. A technológiát részben manuálisan fejlesztik, konkrétan megmondják a számítógépnek, hogy az adott forma egy autóhoz, egy emberhez vagy egy kerékpárhoz tartozik-e. Emellett egy öntanuló automatizmus is jellemzi a rendszert, tehát ha valamit minél gyakrabban „lát”, a jövőben annál nagyobb magabiztossággal érzékeli, a gép pedig ennek megfelelően dönt a manőverről. Hogy egy ilyen rendszer biztonságos legyen, milliószámra kell döntési helyzet elé állítani a mintázatértékelő mesterséges intelligenciát.

A rendszer Achilles-sarka mégis ez a rendkívül precíz mintázatkeresés: rendkívül nehéz számolnia ugyanis a mentők és rendőrautók piros-kék villogásával, ami a villogás pillanatában vakká teszi a rendszert, nem tud mintázatot találni a piros és a kék tartományban.

„Biztos vagyok benne, hogy ez a probléma egyik része” – jelentette ki a szakértő. A balesetek jellemzően este történtek, amikor a villogó fények zavaró hatása sokkal nagyobb.

A szakértő szerint sokat javíthat a helyzeten, ha a mesterséges intelligenciát megtanítják a villogó fények értelmezésére, még több szituációt modelleznek, amikor különböző fényviszonyok közepette érzékelni kell a járműveket. Rajkumar szerint azonban mégis az lenne a legbiztonságosabb, ha a Tesla mégis radart, vagy lézeres alapú alternatív radart (Lidart) alkalmazna a kamerarendszere mellé – derül ki az anyagból.

Cash/fotó: youtube.com

OldA

Recent Posts

Így változnak jövőre az autópálya-matricák árai

Várhatóan idén is december 1-től lehet megvásárolni a jövő évre, vagyis 2026-ra érvényes autópálya-matricákat és…

1 nap ago

Szigorít az EuroNCAP: újra fontosak lehetnek a gombok az utastérben

Komoly hangsúlyt fektetnek a vezetéstámogató elektronikák helyes működésére. A modern autók egyre biztonságosabbak, egyre könnyebben…

2 nap ago

Meghosszabbították: még három hónapig igényelhetik a cégek a 4 milliós villanyautó-támogatást

Három hónappal tovább, 2026. február végéig meghosszabbítják a vállalati e-autó támogatás igénylési lehetőségét – közölte a…

3 nap ago

Változik a forgalmi rend a Hungária körút – Thököly út kereszteződésében

November 29-e szombattól forgalmirend-módosítás lép életbe a XIV. kerületben a Hungária körút – Thököly út…

4 nap ago

Új szabályok léptek hatályba a jogosítványoknál

Hatályba léptek az Európai Unió jogosítványokra, valamint a vezetéstől való eltiltásokra vonatkozó új, modernizált szabályai.…

5 nap ago

Hamarosan sofőr nélkül érkezhet a Bolt-fuvarod

Európában látványosan felpörgött az önvezető autók iránti érdeklődés: egymást érik a robotaxis vagy robotfutáros bejelentések,…

6 nap ago