Categories: Hírek

Vakfoltok a Tesla felismerő rendszerében

Nem érzékelte a megkülönböztető jelzéseket – eddig

 

Az eltelt hét esztendőben a Tesla Y, X, S és 3-as modelleknél meghibásodás következtében egy ember meghalt, 17-en megsérültek, mert az önvezető rendszer nem érzékelte a megkülönböztető járművek piros-kék fényeit. Úgy tűnik most megtalálták, mi okozza ezt a hiányt – írja a Forbes.

Vizsgálatot indított a héten az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal a 2014-2021 között forgalomba állított Tesla Y, X, S és 3-as modellek esetében, miután 17 ember megsérült, egy pedig meghalt, mert az önvezető funkcióval közlekedő járművek nekiütköztek rendőr, mentő vagy tűzoltóautóknak.

A vizsgálat még csak most indult, de az önvezető járművek technológiája alapján beazonosítható, hogy mi állhat a veszélyes jelenség hátterében. Eddig többször előfordult, hogy a Tesla nem érzékelte, amikor tűzoltóautót vagy más esetkocsi érkezett – erről beszélt a Slate-nek adott interjújában a Carnegie Mellon Egyetem önvezető járművekre szakosodott villamos- és számítástechnikai professzora, Raj Rajkumar, aki beavatta a laikusokat is a technológiájába.

Általában az önvezető járművek kétféle módon azonosítják, mi lehet a környezetükben: radarral és kamerákkal. Mindkét technológiánál komoly programozói munka, valamint mesterséges intelligencia szükséges, hogy biztonságosan „lásson” a jármű.

A radar működése világos: az eszköz hullámokat bocsát ki, amelyek visszapattannak a környezetükről, ezek beérkezése alapján pedig a radar azonosítja, merre található a környezetében egy tárgy. Mozgó tárgyak esetében figyelembe kell venni, hogy egy tőlünk távolodó jármű esetében megnyúlik a visszapattanó jel hullámhossza, egy közeledőnél pedig rövidül, azonban ezeket az eltérések a fedélzeti számítógép jól tudja szűrni, figyelembe véve a saját jármű sebességét is.

A nehézség, hogy az egyébként álló helyzetű tárgyakhoz való közeledésnél, az azok melletti elhaladásnál is ugyanez a jelenség tapasztalható, ami vészfékezésre késztetheti a robotpilótákat. Ennek érdekében kamerával kombinálva használják a radarokat.

A Tesla azonban mára teljesen lemondott a radar használatáról – emlékeztet Rajkumar –, ugyanis a kamerái és a mögötte lévő mesterséges intelligencia remekül ismeri fel az autó környezetébe kerülő tárgyakat.

A kamerák piros, zöld és kék fényt érzékelnek képpontonként, a számítógépnek ezekben a tartományokban kell meggyőződnie arról, hogy milyen mintázatot is lát, az milyen tárgy lehet. A technológiát részben manuálisan fejlesztik, konkrétan megmondják a számítógépnek, hogy az adott forma egy autóhoz, egy emberhez vagy egy kerékpárhoz tartozik-e. Emellett egy öntanuló automatizmus is jellemzi a rendszert, tehát ha valamit minél gyakrabban „lát”, a jövőben annál nagyobb magabiztossággal érzékeli, a gép pedig ennek megfelelően dönt a manőverről. Hogy egy ilyen rendszer biztonságos legyen, milliószámra kell döntési helyzet elé állítani a mintázatértékelő mesterséges intelligenciát.

A rendszer Achilles-sarka mégis ez a rendkívül precíz mintázatkeresés: rendkívül nehéz számolnia ugyanis a mentők és rendőrautók piros-kék villogásával, ami a villogás pillanatában vakká teszi a rendszert, nem tud mintázatot találni a piros és a kék tartományban.

„Biztos vagyok benne, hogy ez a probléma egyik része” – jelentette ki a szakértő. A balesetek jellemzően este történtek, amikor a villogó fények zavaró hatása sokkal nagyobb.

A szakértő szerint sokat javíthat a helyzeten, ha a mesterséges intelligenciát megtanítják a villogó fények értelmezésére, még több szituációt modelleznek, amikor különböző fényviszonyok közepette érzékelni kell a járműveket. Rajkumar szerint azonban mégis az lenne a legbiztonságosabb, ha a Tesla mégis radart, vagy lézeres alapú alternatív radart (Lidart) alkalmazna a kamerarendszere mellé – derül ki az anyagból.

Cash/fotó: youtube.com

OldA

Recent Posts

Az M1 Szerviz kiemelt ajánlata az Országos Taxis Szövetség tagjai részére

Márkaszerviz és márkafüggetlen kárrendezési szolgáltatások Budaörsön Az M1 Szerviz elhivatott abban, hogy egyedi igényekhez igazított,…

12 óra ago

Végigment ugyan a magyar sajtón, de attól még nem vonják ki az 50 eurósokat a forgalomból

Több magyar portál is megírta a Blikkre hivatkozva, hogy az Európai Központi Bank kivonja az…

19 óra ago

Jön az uniós digitális jogosítvány – mégis veszélyben az idősek vezetői engedélye?

A tagállamokra bízzák, milyen feltételekkel hosszabbítják meg az idősek jogosítványát, de a háziorvosokat is be…

19 óra ago

Május 1-től sűrűbben indul a 100E Repülőtéri Expressz

A repülőtéri forgalom várható nyári növekedése miatt a Budapesti Közlekedési Központ május 1-től, csütörtöktől sűrűbben…

2 nap ago

Európába is elhozhatja hatótávnövelős villanyautóját a Volkswagen

A Volkswagen is beszállna a hatótávnövelt villanyautók (EREV) európai piacára, ahol eddig csak néhány szereplő…

3 nap ago

Főtaxi sofőr toborzó nyíltnap

Főtaxi sofőr toborzó nyíltnap 150 000 FORINT KEZDÉSI TÁMOGATÁSSAL!2025. április 28-án, HÉTFŐN 10:00 órakor  A…

4 nap ago