Categories: Hírek

Vakfoltok a Tesla felismerő rendszerében

Nem érzékelte a megkülönböztető jelzéseket – eddig

 

Az eltelt hét esztendőben a Tesla Y, X, S és 3-as modelleknél meghibásodás következtében egy ember meghalt, 17-en megsérültek, mert az önvezető rendszer nem érzékelte a megkülönböztető járművek piros-kék fényeit. Úgy tűnik most megtalálták, mi okozza ezt a hiányt – írja a Forbes.

Vizsgálatot indított a héten az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal a 2014-2021 között forgalomba állított Tesla Y, X, S és 3-as modellek esetében, miután 17 ember megsérült, egy pedig meghalt, mert az önvezető funkcióval közlekedő járművek nekiütköztek rendőr, mentő vagy tűzoltóautóknak.

A vizsgálat még csak most indult, de az önvezető járművek technológiája alapján beazonosítható, hogy mi állhat a veszélyes jelenség hátterében. Eddig többször előfordult, hogy a Tesla nem érzékelte, amikor tűzoltóautót vagy más esetkocsi érkezett – erről beszélt a Slate-nek adott interjújában a Carnegie Mellon Egyetem önvezető járművekre szakosodott villamos- és számítástechnikai professzora, Raj Rajkumar, aki beavatta a laikusokat is a technológiájába.

Általában az önvezető járművek kétféle módon azonosítják, mi lehet a környezetükben: radarral és kamerákkal. Mindkét technológiánál komoly programozói munka, valamint mesterséges intelligencia szükséges, hogy biztonságosan „lásson” a jármű.

A radar működése világos: az eszköz hullámokat bocsát ki, amelyek visszapattannak a környezetükről, ezek beérkezése alapján pedig a radar azonosítja, merre található a környezetében egy tárgy. Mozgó tárgyak esetében figyelembe kell venni, hogy egy tőlünk távolodó jármű esetében megnyúlik a visszapattanó jel hullámhossza, egy közeledőnél pedig rövidül, azonban ezeket az eltérések a fedélzeti számítógép jól tudja szűrni, figyelembe véve a saját jármű sebességét is.

A nehézség, hogy az egyébként álló helyzetű tárgyakhoz való közeledésnél, az azok melletti elhaladásnál is ugyanez a jelenség tapasztalható, ami vészfékezésre késztetheti a robotpilótákat. Ennek érdekében kamerával kombinálva használják a radarokat.

A Tesla azonban mára teljesen lemondott a radar használatáról – emlékeztet Rajkumar –, ugyanis a kamerái és a mögötte lévő mesterséges intelligencia remekül ismeri fel az autó környezetébe kerülő tárgyakat.

A kamerák piros, zöld és kék fényt érzékelnek képpontonként, a számítógépnek ezekben a tartományokban kell meggyőződnie arról, hogy milyen mintázatot is lát, az milyen tárgy lehet. A technológiát részben manuálisan fejlesztik, konkrétan megmondják a számítógépnek, hogy az adott forma egy autóhoz, egy emberhez vagy egy kerékpárhoz tartozik-e. Emellett egy öntanuló automatizmus is jellemzi a rendszert, tehát ha valamit minél gyakrabban „lát”, a jövőben annál nagyobb magabiztossággal érzékeli, a gép pedig ennek megfelelően dönt a manőverről. Hogy egy ilyen rendszer biztonságos legyen, milliószámra kell döntési helyzet elé állítani a mintázatértékelő mesterséges intelligenciát.

A rendszer Achilles-sarka mégis ez a rendkívül precíz mintázatkeresés: rendkívül nehéz számolnia ugyanis a mentők és rendőrautók piros-kék villogásával, ami a villogás pillanatában vakká teszi a rendszert, nem tud mintázatot találni a piros és a kék tartományban.

„Biztos vagyok benne, hogy ez a probléma egyik része” – jelentette ki a szakértő. A balesetek jellemzően este történtek, amikor a villogó fények zavaró hatása sokkal nagyobb.

A szakértő szerint sokat javíthat a helyzeten, ha a mesterséges intelligenciát megtanítják a villogó fények értelmezésére, még több szituációt modelleznek, amikor különböző fényviszonyok közepette érzékelni kell a járműveket. Rajkumar szerint azonban mégis az lenne a legbiztonságosabb, ha a Tesla mégis radart, vagy lézeres alapú alternatív radart (Lidart) alkalmazna a kamerarendszere mellé – derül ki az anyagból.

Cash/fotó: youtube.com

OldA

Recent Posts

Öt tévhit az üzemanyagról, aminek még mindig sok autós bedől

Olyan idejétmúlt vagy csak simán  téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…

21 óra ago

Hallott már a 20 másodperces szabályról?

Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…

21 óra ago

Friedrich Merz bekeményített: megvétózza a benzines autók 2035-ös tilalmát

Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…

2 nap ago

A lakók és a közlekedők érdekei alapján véglegesítik az Egressy úti buszsávot

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…

2 nap ago

Taxisok lehetnek az új hősök Budapesten – életet menthetnek majd a főtaxis sofőrök

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a Főtaxi Zrt. korábbi együttműködése most új tartalmakkal egészül ki,…

3 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapest több kerületében

Futóverseny miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 10. és október 13. között Budapesten. A Budapesti…

3 nap ago