Categories: Hírek

Főnyomócsövek cseréje a Lánchídnál

Nem jár újabb forgalomkorlátozással

 

Megújul, és a jelenleginél élhetőbb lesz a pesti Duna-part belvárosi szakasza. A rakpart zöldítése mellett a főváros egyik legveszélyesebb főnyomócsövének cseréje is megvalósulhat a rakparti felújítások során, ennek elvégzése nem tűrt már további halasztást – írja honlapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A Fővárosi Vízművek augusztus 23-án induló munkái azonban egyelőre nem jelentenek további korlátozást a Budapesten közlekedőknek. A rakpart megújítását célzó projektek időzítésénél meg vannak kötve a Fővárosi Önkormányzat kezei: az év végéig be kell fejezni a Margit híd és a Kossuth tér közötti szakasz felújítását, különben a kormány által korábban biztosított költségvetési forrás elveszne Budapest számára.

A rakpartok fejlesztése három lépésben történik meg. Elsőként június 7-étől a pesti alsó rakpart Kossuth tér és Margit híd közötti részén kezdődtek el a munkák, ahol gyalogos sétányt és fasort alakítanak ki.

Az Idősebb Antall József rakpart Parlament és Margit híd közötti szakaszának átépítésével egybefüggően sétálhatóvá válik a Duna partja. Még a 2017-es budapesti vizes világbajnoksághoz kapcsolódóan kellett volna megvalósulnia a pesti rakpart fejlesztésének abból a célból, hogy a belvárosból a Duna Arénához lehessen sétálni.

A háromütemesre tervezett munkából azonban mindmáig csak kettő – a Moszkva sétány, valamint a Margit híd és Dráva utca közötti szakasz – valósult meg, a harmadik ütem megvalósítása most indulhatott el. A forrás központi költségvetés által biztosított részét csak 2021 végéig biztosítja a kormány a fővárosnak, ezért a munkákat idén el kellett kezdeni, és be is kell fejezni.

A projektnek köszönhetően megszűnnek a kihasználatlan burkolt felületek, amelyek feleslegesen foglalják a Duna melletti értékes közterületeket. A lépcsős partfal megmarad, a Markó utcai rámpa támfala azonban beljebb kerül. A világörökségi védett látkép nem sérül, sőt az új járdának köszönhetően séta közben gyönyörködhetnek majd a dunai panorámában a fővárosiak. Mindemellett zöldebbé válik a partszakasz, a frissített terveknek köszönhetően 35 talajkapcsolatos fát ültetnek a beruházás során. A megújult idősebb Antall József rakpart ezen szakaszát idén év végén vehetik birtokba a fővárosiak.

Az ütemtervnek megfelelően, jól haladnak a munkák. Elkezdődött az új támfalat tartó 8 méteres cölöpök lefúrása egy 76 tonnás cölöpdaru segítségével, befejeződött az új, mintegy 540 méter csapadékcsatorna lefektetése. Végéhez közeledik a Dunába vezető lépcsősor felső kiegészítése. Az út új nyomvonala miatt szükséges gázkiváltási munkák rendben véget értek.

Ami láthatatlan, az is megújul: a Fővárosi Önkormányzat pesti alsó rakpartot érintő projektjeihez csatlakozva elkezdődtek az év legjelentősebb vízhálózati korszerűsítésének előkészítő munkái is. A Fővárosi Vízművek – saját forrásból – kicseréli a Margit híd és az Erzsébet híd között húzódó, 1200 milliméter átmérőjű főnyomóvezetéket.

Ez egy kulcsfontosságú ivóvíznyomócső, tovább már nem halasztható a kiváltása. Az 1974-ben létesített főnyomóvezeték feszített vasbeton anyagú Sentab-csövekből épült, ezek lassan az 50 évre tervezett élettartamuk végéhez közelednek. A felújításnak köszönhetően megelőzhetők a csőtörések, amelyek az utóbbi időben egyre gyakrabban előfordultak a város több más pontján fektetett hasonló vezetékekkel.

A munkák augusztus 23-án indulnak a felújítás alatt lévő Lánchídtól északra, de azok egyelőre nem okoznak további forgalmi lezárást. A Fővárosi Vízművek a Fővárosi Önkormányzat javaslatára az egyébként is jelentős felbontásokkal járó rakparti átépítésekhez igazította a vezeték cseréjét. A Lánchídtól délre várhatóan csak az év utolsó szakaszában kezdődnek a lezárással járó munkák, mivel viszont az amúgy is esedékes rekonstrukció a különböző beruházásokkal összehangoltan valósul meg, jelentősen lerövidül a Budapesten élők és közlekedők számára kényelmetlenséggel járó lezárások ideje.

A pesti alsó rakpart Kossuth tér és Margit híd közötti szakaszán, valamint a Kossuth tér és a Március 15. tér között összesen mintegy háromkilométeres szakaszon épül új ivóvízvezeték. Ez utóbbi korszerűsítés már a RAK-PARK projekt kiegészítéseként valósul meg. A projekt a pesti Duna-part Kossuth tértől Fővám térig tartó szakaszának élhetőbbé tételét célozza meg. A munka a tervek kiegészítésével és felülvizsgálatával kezdődik, a kivitelezés majd a víznyomócső-rekonstrukciós munkák után, leghamarabb jövőre kezdődhet meg.

A RAK-PARK projekt megvalósításában a főváros és a kormány, illetve szakcégeik, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Fejlesztési Központ partnerként tekintenek egymásra. A közbeszerzés kiírása előtt Budapest Főváros Önkormányzata, a BKK, illetve a BFK folyamatosan egyeztetett a műszaki tartalomról, emellett a rakpartok fejlesztésének kivitelezését, a beruházás lebonyolítását Magyarország Kormánya átvállalta a Fővárosi Önkormányzattól.

Cél, hogy növekedjenek a városi parkjellegű zöldfelületek, s közelebb kerüljenek a városlakók a vízparthoz. A rakparton közösségi sportolásra szolgáló eszközöket, utcabútorokat, kerékpár- és gyalogos útvonalakat létesítenek. A pontos forgalomtechnikai kialakításról, így a rakpartok közlekedési rendjéről is később születik döntés. Az első ütem az idősebb Antall József rakpart és a Március 15. tér, a második pedig délre, a Fővám térig valósul meg, ezeknek a tervezési közbeszerzése már folyamatban van – olvasható a tájékoztatóban.

Cash/fotó: BKK

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

6 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

22 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

23 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago