Categories: Hírek

Nem bírják az öreg motorok a légkondit

Izzasztó klímahelyzet a BKV járatain

 

 

A budapesti buszok kevesebb, mint 40 százalékán működik jól a klíma – derül ki a Közlekedő Tömeg civil szervezet összesítéséből. Gyakran előfordul, hogy a legizzasztóbb nyári napon is olyan járművek viszik az utasokat Budapesten, amelyeken nincs. vagy nem működik a klíma – írja a Magyar Nemzet.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a klímák meghibásodása terén a Budapesti Közlekedési Vállalat BKV buszgarázsai rosszul teljesítenek. Vannak olyan öreg buszok, amelyeken ha bekapcsolnák a klímát, az túlzott terhelést okozna a motornak.

Légkondicionáló nélkül közlekedtek a héten a legforróbb napokon az 1-es vonalán járó villamosok is Budapesten. Amikor július 8-án, az idei nyár egyik legmelegebb napján, az egyik járaton az utasok zúgolódni kezdtek, mert a vezető nem kapcsolta be a klímát, egy szolgálaton kívüli BKV-dolgozó azt a tájékoztatást adta, hogy a CAF villamosokon központi vezérlésű a klímarendszer. Ez csak részben igaz. Valóban központilag állítják be, hogy a légkondicionáló hány fokon működjön, ám arról, hogy menjen-e éppen vagy sem, a vezető dönt. Egy ilyen forró napon feltehetőleg azért nem kapcsolták be a hűtést, mert nem működött.

A fővárosi közlekedésben teljesen esetleges, hogy az ember éppen légkondicionált vagy anélkül közlekedő járműre száll-e fel. Korábbi érdeklődésünkre a BKV azt felelte, hogy az olyan általunk tesztelt hosszú járatokon, mint a 105-ös, az 5-ös busz vagy a 7-es buszcsalád járatai, hiába javítják a klímát, a rendszernek ez a meleg már sok.

A buszvezetők panaszkodtak: az öregebb buszokon, ha bekapcsolják a klímát, az olyan terhelést jelent a motornak, hogy ki sem tudnak állni a busszal az öbölből.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közösségi oldalán arra hívta fel a figyelmet, hogy a főváros öt BKV-divíziója közül minden garázs rosszul teljesít a klímák meghibásodása terén, kivéve a cinkotait.

A normál eljárásrend szerint, ha meghibásodás történik, azt a sofőrnek be kell jelentenie a BKK diszpécserének. A Cinkota-divízióban viszont más az eljárásrend, és erre a járművezetőket oktatás keretében is felkészítik. Eszerint tilos a BKK diszpécser értesítése, csak a cinkotai garázsdiszpécsert szabad hívni, aki majd »elintézi« az ügyet a BKK-val” – írták.

Elromlik a buszban a légkondi, ilyenkor azonnal ki kellene állni a forgalomból. Küldenek pótlást, de idő, mire az odaér, a kieső időre a BKK kötbérez. Ehelyett nem állnak ki a forgalomból, fújják az utasokra a meleget, és addig mennek, amíg oda nem ér a cserekocsi. Akár át is szállítják az utasokat valahol út közben. Ekkor hipp-hopp más rendszám jelenik meg ugyanazon forgalmi szám alatt a Futár rendszerben. Probléma megoldva, a szolgáltatásban látszólag kiesés nincs, kieső idő nincs, az utasok már leszálltak vagy átszálltak, legfeljebb morognak egy kicsit, nincs itt kérem semmi látnivaló, a BKK felé pedig lejelentenek valami banális hibát, amiért nem jár kötbér. Így szépül a statisztika is, és nem tud a BKK kötbérezni sem” – tette hozzá a VEKE.

Bejegyzésük szerint ezeket a hibákat nem csak az utasok, hanem a járművezetők is elszenvedik, hiszen ha így küldik őket dolgozni, ezzel gyakorlatilag veszélyeztetik az egészségüket.

A területnek van felelőse, konkrétan a vezérigazgató-helyettes, ezekben a kérdésekben neki kellene döntenie – mondta érdeklődésünkre Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.

Megjegyezte, hogy a meghibásodott klímákról évek óta minden nyáron szó van, tehát nem új keletű a probléma, mégsem történt változás. Ha a terület felelőse ezt nem tudja megoldani, le kell váltani. Ő nevezte ki a divízióvezetőket, tehát ő felel értük. Az a baj, egyre gyakrabban látom úgy, hogy a BKV-nál a járművezetőkön kívül soha senki nem felelős semmiért – fogalmazott.

A Közlekedő Tömeg civil szervezet összeállítása szerint a budapesti buszok kevesebb mint 40 százalékán működik jól a klíma. Leginkább a Mercedes Conecto és a szóló Mercedes Citaro buszokon kedvezőek a tapasztalatok, a maradék buszok nagyjából felén a klímának csak minimális hatása van, mert a berendezést már gyárilag alulméretezték vagy nem tartják megfelelően karban. Másik részükön a klíma csak zúg és meleget fúj, vagy egyáltalán nem üzemel. A problémát súlyosbítja, hogy a klímahibás járművek egy részén nincs megfelelő méretű, nyitható ablak, vagy nem lehet kinyitni, mert reteszelve van.

Forrás: MNO

 

OldA

Recent Posts

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

19 óra ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

19 óra ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

19 óra ago

Visszamenőleges ellenőrzések – Célkeresztben a 2020-2021-es évek

A Nemzeti Adó-és Vámhivatal alapesetben 5 évre visszamenőleg végezhet ellenőrzéseket az adózóknál. Jelenleg a nemzetközi…

2 nap ago

A vállalkozás szüneteltetésének buktatói.

Sok vállalkozóval előfordul, hogy vállalkozását időnként szüneteltetni kényszerül. A főállású vállalkozóknál érdemes figyelni arra, hogy…

3 nap ago

Autópálya-matrica: szeptembertől vége!

Lépett a kormány, lehet spórolni. A kényelmi díjnak eddig nem volt semmilyen maximuma, a viszonteladók…

3 nap ago