Categories: Hírek

Őskáosz Budapest közlekedése

Amikor a GPS is nyaralni megy

 

 

Mi már Európában ezen a nyáron biztosan elsők vagyunk, az egyidejű felújítások és útlezárások, útelterelések frontján. Ehhez még a foci EB sem kellett volna, az csak hab a tortán. Hidat, rakpartot, közterületet, pályaudvart és metrót építünk, renoválunk – egyidőben. A taxisok is felköthetik a gatyájukat, hogy kiismerjék magukat A és B pont között. Az az axióma, miszerint két pont között a legrövidebb út az egyenes, ez esetben hasznavehetetlen.

 

 

 

Nem kell ide járvány, így is el lehet érni, hogy aki jót akar, az maradjon odahaza a fenekén, vagy gyalogoljon. Őszintén szólva, kíváncsi lennék, hogy a GPS hányszor dől majd saját szoftverébe Budapest közútjain ezekben a hetekben. No, egy kis szoftverfrissítés a hardvernek és a közlekedni kívánóknak:

Szerdán lezárják a Lánchidat, nem sokkal később a pesti rakpartokat. Nem használható a Nyugati pályaudvar, a 3-as metró vonalán pedig még több átszállással lehet végigjutni, mint eddig. És akkor arról még itt van, a foci EB miatt a Városligettől a Puskás Arénáig gyakorlatilag a fél város járhatatlan. Ennek estére minden ízét, zamatát élőben élvezhetjük a Portugálok elleni mérkőzés előtt, közben és után. Hiába a lezárt zónák, eredménytől függően, bárhol, bármikor megszállható a 4-6-os villamos (az még jár), de az Oktogon bevonása az ünnepbe vagy a szomorkodásba, újabb káoszpont.

A Lánchíd lezárása miatt szerdától nem jár át Pestre a 16-os busz, az Erzsébet hídon megy át a 105-ös, viszont új gyorsjárat indul a belváros kényelmesebb megközelítése érdekében 110E jelzéssel, a 178-as busz a 105-öshöz csatlakozva a Gyöngyösi utcáig jár, a Hegyalja úton pedig szombattól a BAH-csomópont és a Döbrentei tér között összefüggő buszsáv segíti a terelőútra kényszerülő tömegközlekedést az Erzsébet híd felé. Ez – halkan mondom, nehogy valaki változtasson rajta és BKK-sávvá átvarázsolja – jó a taxisoknak. Ha így marad…

Egy hete elindult a pesti alsórakpart Parlament és a Margit híd közötti szakaszának rekonstrukciója, amihez a második ütemben ősztől a teljes pesti alsórakpartot érintő ivóvízcsatorna-megújítási projekt is kapcsolódik. A forgalmat teljesen lezárják az év végéig, és ismerve a budai rakpart teherbírását, még a taxisok is nehezen találhatnak majd egérutat a közlekedési káosz kikerülésére.

Ne hagyjuk ki az M0-ás Duna-híd egyik oldalának ismételt lezárását sem, mert az ezt kerülő járműveknek csak a Rákóczi híd marad, az Egér úttal és a Hungária körúttal. Így ez valószínűleg egybefüggő kocsisort eredményez majd.

A BKV ugyan hajlott a MÁV kérésére, és a Nyugati pályaudvar felújítása miatt későbbre halasztotta a 12-es és 14-es metrópótló villamos pályazárját, maga a metró és a vasút viszont továbbra is csak több átszállással használható. Budapest második legnagyobb forgalmú pályaudvarán már régóta dolgoznak, de a vágánycsarnok már 90-95 százalékos készültségű. A tetőfelújítás és a hasonló szépészeti munkák után szombattól egy hónapig jön a teljes leállás, mivel olyan karbantartási munkákat végeznek, amelyeket nem lehetne kivitelezni a vonatforgalom fenntartása mellett.

Mint arról korábban már hírt adtunk: a legtöbb viszonylaton sűrítő és többletvonatot indítanak, amelyek legtöbbje Angyalföldről, Rákosrendezőről és Rákospalota-Újpestről jár majd. Utóbbi a Báthory és Metropolitan EuroCityk új kiindulópontja is, míg a Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal InterCityjei Zugló, a Szeged felé közlekedők pedig Kelenföld vasútállomásról indulnak és oda is érkeznek. Ezeken a helyeken a BKK járataira kell a vonatokról átszállni, viszont jó hír, hogy a vasúti bérleteket elfogadják majd a csatlakozó villamos-, busz-, HÉV- és metrójáratokon.

A metró persze félmegoldás, hiszen aki például Újpesten átül az M3-asra, az csak a Lehel térig utazhat vele, onnantól pótlóbusz viszi tovább a Nyugatiig, vagyis jóval hosszabb menetidővel kell számolnia a többszöri átszállás miatt. A legnagyobb forgalmú fővárosi metróvonalnak ugyanis jelenleg éppen a középső szakaszán zajlik a felújítás, miután a két vonalvégi részt már átadták a forgalomnak.

Mindezek mellett a földfelszínen még elkezdődik a Blaha Lujza tér felújítása. Erről a múlt héten írták alá a megállapodást a kivitelezővel. A fővárosi önkormányzat és a kormány által nyújtott csaknem 3,5 milliárd forintból megújul a tér felszíne, kijavítják az aluljáró felső födémszigetelését, korszerű közművezetékeket fektetnek le, és vakvezető taktilis sávokat alakítanak ki. Az építkezés a főváros egyik legforgalmasabb kereszteződését teszi majd nehezen járhatóvá, továbbá a Nagykörút és a Rákóczi út forgalmát lehetetleníti el.

A most zajló labdarúgó EB nemcsak a meccseknek otthont adó Puskás Aréna és a szurkolói zóna környékén nem lehet parkolni, de az oda vezető utcákon sem, ezért biztos, ami biztos, azok jelentős részét le is zárták a forgalom elől. Így kár is próbálkozni a Hősök tere és a stadionok környékén, nemcsak a megállással, de az autózással is.

Szóval, aki jót akar magának, stroke, infarktus vagy éppen hőguta helyett, az Home Office-ba, önkéntes karanténba vonul és csak akkor dugja ki a fejét a csigaházából, ha le- vagy elvonul ez a jelenlegi közlekedési őskáosz Budapestről… Na de mit tegyenek a taxisok, akiknek az a feladata, hogy az utazni vágyókat egyik helyről a másikra elvigyék? Most jól jönne a repülő taxi, esetleg kormányzati támogatással.

k.z.t./fotó: BKK, MÁV

OldB

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

14 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

14 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago