Categories: Hírek

Indulásra kész a drezdai chipgyár

Karbonsemleges és 5G kompatibilis

 

 

Júniusban nyitják meg a Bosch új drezdai chipgyárát, ahol az év eleje óta már folyik a prototípusok készítése. A főként autóipari igények kiszolgálására tervezett egységet gyártástechnológiái a világ egyik legmodernebb chipgyárává teszik. A teljes mértékben automatizált termelést egyebek mellett mesterséges intelligencia, egy félmillió objektumból álló digitális iker és kiterjesztett valóság támogatja.

Az egyik dolog, ami különlegessé teszi a Bosch új, a sorozatgyártást 2021 vége felé megkezdő üzemét, az óriási adatmennyiség és annak kezelése. A chipek alapjául szolgáló félvezető lapkák megmunkálására szolgáló, alacsony részecskekoncentrációjú, 10 ezer négyzetméteres tisztatér gyártósorai és mintegy száz berendezése mind kapcsolatban áll egymással, valamint az üzem központi szerverével. A berendezések másodpercenként ötszáz oldalnyi adatot generálnak, ami azt jelenti, hogy egy nap alatt több mint 42 millió oldalnyi adat keletkezik, ami kinyomtatva 22 tonna papírt igényelne. Ez az adatmennyiség lehetővé teszi, hogy mindig pontosan tudják, hogy az egyes lapkák a megmunkálási folyamat melyik szakaszában járnak – írja az autopro.hu portál.

A drezdai egység a Bosch első AIoT-ként leírt üzeme. Az AIoT a mesterséges intelligencia (artificial intelligence – AI) és a dolgok internetének (internet of things – IoT) kombinációját jelenti.

A tisztatérben keletkező adattömeg mesterséges intelligenciával (MI-vel) való elemzése többek között lehetővé teszi a legkisebb gyártási rendellenességek azonnali észlelését, ezáltal azok gyors kijavítását. Az MI ezen funkciója az új termékek sorozatgyártásának beindítását is felgyorsítja.

AzAI egyúttal alkalmasa annak meghatározására, hogy egy berendezésnek mikor van szüksége karbantartásra, lehetővé téve a váratlan meghibásodások miatti leállások elkerülését. Mindemellett az MI-t a termelés ütemezésére is használják, költség- és időmegtakarítást érve el.

Drezdában valójában kettő chipgyár működik – egy a valós fizikai térben, míg egy a digitálisban. Utóbbi a fizikai egység minden részét magába foglaló digitális ikertestvére, ami mintegy félmillió 3D-s objektumból épül fel. A modell még a hulladékkezelő-rendszert és minden egyes félvezetőlapkát is tartalmaz.

 

A digitális iker segítségével a Bosch a termelés megakasztása nélkül tesztelheti a folyamatoptimalizálási vagy a renovációs terveket.

A chipgyárban használt egy másik innovatív technológia a kiterjesztett valóság (AR). Tabletekkel vagy speciális szemüvegekkel a dolgozók virtuális elemeket láthatnak kivetítve az üzem valós fizikai részeire. A megoldás például segítheti majd a kapacitásbővítések tervezését vagy a gépek karbantartását több ezer kilométerre lévő kollégák iránymutatását használva.

Manapság az AR mellett ugyancsak sokszor találkozunk az 5G-vel. A drezdai gyárat a kezdetektől úgy tervezték, hogy képes legyen az 5G kommunikációs technológia befogadására, rövidesen pedig ki is fogják építeni a gépek és számítógépek közti adatforgalmat javító új kommunikációs hálózatot.

Megkoronázva a felsorolt technológiai vívmányokat, a Bosch új chipgyára a kezdetektől karbonsemlegesen fog termelni. A vállalat hasznosította a másik, Reutlingenben található félvezetőgyáránál gyűjtött tapasztalatokat. Drezdában az új egység kizárólag zöld energiaforrásokat és karbonsemleges földgázt használ, továbbá fejlett energiamenedzsment rendszerrel látták el – olvasható tájékoztató anyagban.

Cash/fotó:autopro.hu

OldB

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

11 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

2 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

3 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

3 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

4 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

5 nap ago