Minden idők legjobb utasforgalmát eredményező éve, 2019 után eddigi legnehezebb évét zárta 2020-ban a Budapest Airport, 110 millió euró veszteséget elkönyvelve. Az üzemeltető a drasztikusan lecsökkent árbevétel ellenére összesen 81 millió euró értékben valósított meg fejlesztéseket tavaly, és pénzügyi helyzete is stabil.
Több szempontból rekordév volt 2019 a Liszt Ferenc-repteret üzemeltető Budapest Airport számára – olvasható a cég közleményében. Az elérhető célállomások száma az év végére elérte a 153-at, ilyen kiterjedt hálózata még nem volt a repülőtérnek, és ezzel együtt rekord utasszámot is elkönyvelhetett, hiszen 16,2 millióan használták a ferihegyi légikikötőt tavalyelőtt.
Ezt követően, 2020 első két hónapjában még folytatódott a bővülés, januárban és februárban a havi utasszám még 15 százalékkal magasabb volt, mint a 2019 azonos időszakában tapasztalt.
Márciusban azonban a forgalom a koronavírus elterjedése miatt több mint a felével csökkent, áprilisban pedig drasztikus, 99,3 százalékos visszaesést mutatott. Az év utolsó hónapjaiban a visszaesés mértéke 95 százalék körül stabilizálódott, éves szinten pedig az utasforgalom a 2019-es szintnek csak a 24 százalékát érte el.
Az utasszám csökkenése és a kapcsolódó szolgáltatások leállása nyomán a vállalat nettó árbevétele 118 millió euró volt 2020-ban, ami 65 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.
A Budapest Airport az utasszám csökkenéséhez köthető kiesést a rekord cargo-forgalommal és a repülőgép-karbantartó vállalatoktól származó plusz bevétellel tudta részben pótolni.
A vállalat az elmúlt két évben 167 millió euró értékben hajtott végre repülőtér-fejlesztést, ennek felét a járvány negatív hatásai ellenére tavaly bonyolította le. Ezt részben a tulajdonosok támogatásával (akik egyebek mellett a 2019-ben kivett osztalékot forgatták vissza a 2020-as üzemelésbe), illetve kisebb részben saját és piaci finanszírozási forrásból biztosította – mutat rá a közlemény.
Az üzemeltető társaság hangsúlyozza: a pénzügyi helyzete a tavalyi évben és azóta is folyamatosan stabil és biztosított.
A cég tájékoztatása kitér arra is, hogy a jelentős forgalomcsökkenés és az elveszett bevételek okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudta tartani a repülőtér folyamatos és biztonságos működését. Emellett képes biztosítani a forgalom fellendüléséhez szükséges személyi és infrastrukturális feltételeket.
Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója az eredményekkel kapcsolatban azt mondta: több repülőtér is állami támogatást kapott a világon, de a Budapest Airportnak e nélkül, csak saját forrásból sikerült átvészelnie a 2020-as évet, és az anyagi helyzete továbbra is stabil. Emellett optimizmusának adott hangot, jelezve, hogy a repülőtér felkészült a nyári, mérsékeltnek várható bővülésre, 2022-re pedig újra jelentős forgalommal számolnak – olvasható a kiadott tájékoztatóban.
Cash/fotó: BUD
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…