A JATO Dynamics a kontinens 21 országában gyűjtött adatai szerint 12 százalékkal javultak a mutatók tavaly a 2019-es adatokhoz képest. A szokatlanul jelentős javulás mögött a szigorodó előírások mellett a korlátozó intézkedések hatása is áll, és az is, hogy az elmúlt egy évben nagyobb lendületet kapott az alacsony károsanyag-kibocsátású gépjárművek iránti érdeklődés is.
A JATO Dynamics által Európa 21 országában összegyűjtött adatok szerint a 2020-ban nyilvántartásba vett járművek átlagos CO2-kibocsátása 106,7 g/km volt, ez 12%-kal alacsonyabb a 2019-ben regisztrált átlagnál, azaz sikerült megállítani az elmúlt évek károsanyag-kibocsátásának növekedést.
A kedvező tendencia legfőbb oka, hogy egyre népszerűbbek az elektromos és hibrid gépjárművek, több országban, így idehaza is jelentős kormányzati támogatásokkal igyekeznek hozzájárulni a rohamosan fejlődő technológia népszerűségéhez. 2020-ban Európában már 1,21 millió elektromos személyautót helyeztek forgalomba, ami több mint duplája, mint egy évvel korábban: 2019-ben 466 ezer darab ilyen jármű talált gazdára az uniós tagállamokban. A piaci részesedést tekintve még nagyobb a növekedés, hiszen tavaly először lépte át az elektromos autók részesedése a tíz százalékot (10,6 százalék), 2019-ben pedig mindössze 3,1 százalékot tett ki az összes értékesített új személygépjármű között az elektromos üzeműek aránya.
Érdemes kiemelni, hogy a legnagyobb mértékben éppen a legnépszerűbb kategória, a szabadidőautók érték el a legjelentősebb csökkenést a kibocsátott károsanyagokat nézve: az SUV-k átlagos CO2-kibocsátása 16,2 g/km-rel csökkent egy év alatt.
Mivel ez a szegmens teszi ki az összeladások 40 százalékát, így tény, hogy jelentős mértékben járultak hozzá a teljes piac által produkált értékjavuláshoz. A képet azonban némileg árnyalja, hogy még mindig az e kategóriába tartozó gépjárművek a felelősek a legtöbb CO2-kibocsátásáért, az azonban minimum reménykeltő, hogy a gyártók éppen ezen a területen voltak képesek jelentős változtatásokra – olvasható az alapjarat.hu elemzésében.
Az is látszik, hogy Európa egy része sokkal előrébb jár a CO2 kibocsátás csökkentésében, a visegrádi országok például a legmagasabb értékeket produkálták, némi vigasz, hogy közülük éppen Magyarország volt az, ahol a legalacsonyabb volt az újonnan értékesített személygépjárművek károsanyag-kibocsátása. Magyarországon ez az érték átlagosan 115,4 g/km volt, nem sokkal elmaradva a németországi 112,9 g/km-es értéktől.
Ami az egyes autógyártókat illeti, az európai piacon a PSA-csoport és a Toyota volt a legzöldebb, a harmadik helyre pedig a Suzuki került. A középmezőny nagyon sűrű, a lista végén végző Subaru és Jaguar/LandRover viszont nagyon kilóg a sorból: a 2020-ban Európában értékesített Subaruk általgos CO2-kibocsátása 155,3 g/km volt, a Jaguar/Land Rover csoport pedig 147,9-es átlagot produkált.
A felmérésben azonban nem szerepelnek azok a gyártók, amelyek csak és kizárólag elektromos autókat gyártanak, ilyen például a Tesla is, amelynek modelljei nulla helyi károsanyag-kibocsátással rendelkeznek, így a JATO Dynamics listáin feltehetően az első helyen végeztek volna – derül ki az összeállításból.
Cash/illusztráció: JATO Dynamics
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…