Categories: Hírek

Büntettek a buszsávban

Közös BRFK és BKK akció

 

 A buszsávok szabálytalan használata ellen indított akciósorozatot a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Bár a hónap minden napján ellenőriznek a zsaruk civil autókból is, összehangolt akciókat is tartanak rendszeresen – adja hírül a police.hu.

A fővárosban 80 kilométernél is hosszabb buszsáv áll rendelkezésre. A több mint 200 járat 80 százaléka érinti a buszsávokat, amelyek napi több százezer utas gyorsabb eljutását segítik. A metrópótló autóbuszok az Üllői úton mintegy 5 perccel gyorsabban teszik meg a távot a Nagyvárad tértől a Corvin-negyedig, mint egy autós. De a Thököly úton, a Bosnyák tértől a Keleti pályaudvarig akár 15 perc időnyereséget biztosítanak a buszsávok, amennyiben azokban akadálytalanul közlekedhetnek.

A KRESZ-ben egyébként 1975-ben jelent meg először a buszsáv fogalma, igaz, akkoriban még nem is nagyon volt ilyen Magyarországon. 1982-től kezdett elterjedni. De hiába ez a hosszú idő, sokaknak még mindig nem egészen világos, hogy mikor is használhatják ezt a sávot. Hosszú ideig úgy tartották, hogy ezt a sávot előszeretettel csakis a drága autók használják. Aztán jöttek a rendőrségi Pofátlan(TAN)ítás videói, és kiderült, hogy márkától független, kik szabálytalankodnak.

Márciusban 23-a volt az a nap, amikor ismét összehangolt akciót tartottak a BRFK és a BKK munkatársai. Bár a pandémia miatti korlátozásoknak köszönhetően sokkal gyengébb volt a forgalom a szokásosnál, szabálytalankodók mégis akadtak. Fél óra alatt két kisteherautó vezetőjével szemben is intézkedtek a zsaruk. Mind a kettőnél ugyanaz volt a gond, a buszmegállóból kiálló buszt akadályozták. „Jutalmul” 10-10 ezer forintos helyszíni bírságot kaptak.

Bár dugó nem alakult ki, az Andrássy úton mégis többen figyelmen kívül hagyták, hogy egy hosszabb szakaszon buszsáv van. Néhányukat még a rendőrautó látványa sem zavarta. Így fordulhatott elő, hogy alig két óra alatt nyolc autóst büntettek meg a buszsáv jogosulatlan használatáért.

Persze trükkökkel is próbálkoznak az autósok. Buszsávban folyamatosan haladva balra indexelnek, mintha szeretnének sávot váltani és besorolni, de ez véletlenül sem történik meg, még ha valamelyik kocsi be is engedné őket. Kicsit szomorú, hogy az autósok magyarázkodása elég szűk vonalon mozog, ha kifogást kell gyártani. Ahogy az előző hónapokban, így most is a „nem tudtam, hogy itt buszsáv van”, illetve a „le akartam kanyarodni” magyarázat vezetett.

Klics Ignác főtörzszászlós, a BRFK közlekedésrendészeti főosztályának szolgálatparancsnoka végtelen türelemmel magyarázta el az egyik szabálytalanul parkoló kisteherautó sofőrjének, hogy miért is szabálytalan. A járművezető próbálkozott: „Mutassa meg a jogszabályt!” Arra azonban nem számíthatott, hogy a szolgálati autóban még egy KRESZ-könyv is található. Abból olvasta fel a szolgálatparancsnok az erre vonatkozó szabályt, majd amikor még mindig nem akarta ezt elhinni a sofőr, így neki is lehetősége adódott, hogy ezt megtegye. Csak ekkor törődött bele, és vette át a 10 ezer forintos helyszíni bírságról szóló csekket.

Gyakorlatilag az egész rendőrségi járműpark fel van szerelve menetrögzítő kamerával. Ráadásul nem is akármilyennel. Míg az egyik zsaru a helyszíni bírságról szóló papírt tölti ki, kollégája már a mobiltelefonra tölti le a szabálytalankodóról készült felvételt, és mire elkészül a csekk, addigra a videót is el lehet menteni, később pedig csatolni a bírsághoz.

Az Operánál egy autószállító éppen az Ecuadori Nagykövetség előtt, a várakozást tiltó tábla ellenére parkoló autót vitt el.

A közlekedésrendészeti akcióban a BRFK-n kívül a BKK, valamint a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság munkatársai is részt vettek – olvasható a magyar rendőrség honlapján.

 

Mátyási György/fotó: Marosfalvi Péter

OldB

Recent Posts

Belső égésű motoros autók 2035 után: mit jelentenek valójában az új szabályozások?

Tényleg lehetetlen lesz 2035 után új, belső égésű motorral hajtott autókat kínálni? És mi a…

6 óra ago

A rendőrök nem vicceltek: tényleg él a VÉDA-kamerák új funkciója

Csak óvatosan a biztonsági övekkel, mert nagyon sokba kerülhet. Ahogy arról az Infostarton is beszámoltunk,…

6 óra ago

Öt tévhit az üzemanyagról, aminek még mindig sok autós bedől

Olyan idejétmúlt vagy csak simán  téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…

2 nap ago

Hallott már a 20 másodperces szabályról?

Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…

2 nap ago

Friedrich Merz bekeményített: megvétózza a benzines autók 2035-ös tilalmát

Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…

2 nap ago

A lakók és a közlekedők érdekei alapján véglegesítik az Egressy úti buszsávot

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…

2 nap ago