Categories: Hírek

32 abroncsból 7 ajánlott, 2 elvérzett

Az ADAC és ÖAMTC tesztjén a Continental a befutó

Ködös, párás napokon a gépjárművek nyári gumi tesztjéről talán korainak tűnhet elmélkedni, de a német (ADAC) és az osztrák autóklubok (ÖAMTC) elvégezték a saját felmérésüket, 32 abroncsból 7 nyerte el az ajánlott minősítést, 2 pedig amit semmiképpen nem ajánlanak. Egyértelmű befutónak számít a Continental gumija.

Azt már a legtöbb autós tudja, hogy a +7 C fok átlaghőmérséklet fölött célszerű a téli gumikat nyáriakra cserélni. A szakértők azonban azt is megfontolás tárgyává teszik, ki-ki saját életritmusának megfelelően tegyen különbséget a felszerelés között. A kik kora hajnalban indulnak útnak és késő este térnek haza, azok ne a középhőmérsékletet vegyék alapul, hanem azt az időszakot, amikor ténylegesen használják járművüket. Akik napközben autóznak, azoknak célszerű a papucsokat is korábban cserélni. Ezek mind egyedi döntések.

Az ADAC és az ÖAMTC, vagyis a német és az osztrák autóklub aktuális segítsége azonban már most itt van: a hazánkban is legnépszerűbb 205/55 R16 méretben 15, míg az egy kategóriával nagyobb autókra (pl. Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat) jellemző 225/50 R17 méretben 17 garnitúrát vetettek össze. Előbbiből 3, utóbbiból 4 tudta kiérdemelni a jó minősítést.

A 205/55 R16 méret legjobbja a Continental PremiumContact 6 lett (ára 25 500.- Ft). Nem meglepően azért, mert a legnagyobb súllyal (40%) figyelembe vett vizes aszfalton a legjobban szerepelt. Az ADAC tesztjén további 20-20%-ot számít a száraz utas tudás és a kopásjellemző, míg a zaj és a fogyasztás 10-10%-ot. A dobogót így a vizes aszfalton jól szereplő abroncsok uralják, ezek a Semperit Speed-Life 3 (ára: 15 500.-Ft) és Bridgestone Turanza T005 (ára: 20 500.-Ft) még. A három dobogós közül a legolcsóbb a Semperit, a legjobb fogyasztást adó pedig a Bridgestone. Még a dobogós modellek sem érték el a „Nagyon jó” minősítést, csupán „jók”, míg a kompakt mezőny zöme, 11 abroncsmodell „közepes” minősítést szerzett az ADAC tesztjén.

 

A Goodyear EfficientGrip Performance 2 (ára: 23 500.-Ft) egész jól szerepelt, de száraz utas jellemzői miatt lett közepes. Kiemelkedő ugyanakkor kopásállósága, az ADAC kalkulációi szerint 55 ezer kilométert is bír, míg a mezőny zöme 30-40 ezer körül, az e versenyszámban sereghajtó Nokian abroncsa pedig 25 ezer kilométert sem. A koreai Kumho Ecsta nedves úton egész jó volt, gördülési ellenállása a mezőny legszerényebbje, ám száraz úton ugyancsak nem remekelt, az Apollo Alnac vízen sem. A Hankook abroncsa szárazon profi, ám vizesen és gördülési ellenállás kapcsán nem mutatta jó arcát. A leggyengébb közepes abroncs a törökországi Petlas Imperium PT515 (ára: 17 500.-Ft), míg a sereghajtó a King Meiler Sport 1 (ára: 17 500.-Ft) nevű újrafutózott abroncs lett „Kielégítő”, de semmiképp sem ajánlható eredményével.

A középkategória 17 tesztelt abroncsa közül csak a Falken Azenis FK510 (ára: 31 500.-Ft) bizonyult a legjobbnak – nem nehéz kitalálni – vizes jellemzői miatt. Igaz, a középmezőnyben szereplő Semperit hasonlóan erős volt a vizes aszfalton, ám messze nem tudott olyan kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, mint a Falken. Jól teljesített az összesített második helyre igazolt, leginkább szárazon remekelő Continental PremiumContact 6, s meglepő módon az utóbbinál harmadával olcsóbb Kumho Ecsta (ára: 19 500.-Ft) is dobogós lett, főként vizes jellemzőivel számos drágább modellt is megelőzve. Jó ADAC minősítést szerzett még a dobogósokon túl a negyedik helyre került Bridgestone Turanza T005 (ára: 22 000.-Ft), ami vizes jellemzőivel és kopásával maradt le a legjobbaktól, ám remekül irányítható és rövid fékutat adó volt szárazon.

A Michelin Primacy 4 (ára: 33 000.-Ft) az ADAC tesztjén meglepő módon csak „Közepes” eredményt ért el, a teszten szereplő 17 darab 17 colos gumiból összesen tucatnyi járt így. Közös jellemzőjük, hogy ha egy-egy jellemző szerint jók is, másban nem. A „legjobb közepes” Michelin Primacy 4 és a Semperit Speed-Life 3 (ára: 22 500.-Ft) is tartós, de míg a Michelin vizesen, a Semperit szárazon gyenge. A Kleber, a Barum és a Viking abroncsa alacsony gördülési ellenállást adó, de vizesen egyikük sem, a Barum és a Viking száraz úton sem. A mezőny sereghajtója a Firestone Roadhawk lett, az ADAC tesztjén vizes úton egyenesen rossznak bizonyult, s a szabályok szerint ezzel pontjait sem összesítették, hanem veszélyessége miatt végeredménye is rossz lett. Az ADAC ráadásul azt is elárulta: míg a vízes úton legjobb Semperit abroncsokkal 80 km/órárról 32,7 méter, a Continentallal 33,3, a Falkennel 33,4 méter kellett a megálláshoz, a Firestonnal 41,2, azaz mintegy két autóhossznyival több. Az eredmény egyáltalán nem meglepő, ilyen különbségek múlnak az abroncsokon, azaz kevéssé ajánlott rajtuk spórolni.

Az ADAC tesztjének egyértelmű győztese a Continental, de a táblázatokból jól látható, hogy egyéb, akár olcsóbb abroncsokból is létezik jó – olvasható az autonavigator.hu hírei között.

Akik a részletes eredményekre is kíváncsiak, azok látogassanak el a német autóklub www.adac.de oldalára, ahol a tesztelések körülményei és a részletes eredmények is megtekinthetők.

 

Cash/fotó: Continental 

 

OldB

Recent Posts

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

13 óra ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

19 óra ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

2 nap ago

Új köntöst ölt a Nagykörút – szeptember közepén zárul a Nagykörút arculati pályázata

Nemcsak maga a Nagykörút újul meg az elkövetkezendő években, hanem „Pest főutcájának” arculata is felfrissülhet:…

3 nap ago

Sötéten látja a jövőt a BYD alelnöke, megszűnhet a kínai autógyártók jelentős része

A világ legnagyobb elektromos járműgyártója szerint a túlzott gyártási kapacitás és az árháborúk fenntarthatatlanná teszik…

4 nap ago

Kijelző nyomkodásért büntettek meg egy autóst

A pórul járt autós csak egy képernyőre telepített fontos funkciót akart beállítani az esőben, aminek…

5 nap ago