Categories: Hírek

Veszélyes lehet a menetfény automatika

Ködös, párás szürkületben fantommá válhatunk.

Számos olyan új technológia segíti napjainkban a gépjárművezetőt, amely a biztonságos közlekedést szolgálja. Ezek közé tartozik a modern gépkocsikon megtalálható menetfény (DLR). Az innováció el is kényelmesíthet, arra azonban kevesen gondolnak, ez akár veszélyeket rejthet.

Európa legtöbb országában már évtizedek óta kötelező lakott területen kívül nappal is kivilágítani a járműveket. Eleinte erre a tompított fényszórót használtuk, majd 2011. februárjától minden az Európai Unióban eladott új autót fel kellett szerelni nappali menetfénnyel.

A modern autókban a fényszóró kapcsolója AUTO beállítással is rendelkezik, amely nagyon kényelmes. Ezt a beállítást használva járművünk a fényérzékelőnek megfelelően választja ki, hogy a nappali menetfény vagy a tompított fényszóró és a helyzetjelző lámpák világítsanak, nekünk pedig nem kell foglalkozni a fényszóró kapcsolgatásával – gondolhatnánk.

Idősebb autóknál a járművezetők többsége figyelt, hogy elinduláskor, sötétben, a lakott területet elhagyva bekapcsolja a világítást, és teszi ezt napjainkban is. Az automata fényszórótól azonban hajlamosak vagyunk elkényelmesedni és túlságosan a rendszerre bízni magunkat. Kora reggel és estefelé általában nincs ezzel gond. Többnyire megfelelően működik a fényérzékelő, ha mégsem, egyes típusokban akár az autó menürendszerében is, de szervizben mindenképp beállítható az átkapcsolás érzékenysége.

A probléma a ködös téli napokon jelentkezik, amikor a fényérzékelő elegendőnek ítéli a külső fényerőt, így a nappali menetfényt választja ki, ez azonban gyakran nem elegendő, érdemes odafigyelni erre és indokolt esetben átkapcsolni. Szemből bár nem tökéletes, de többnyire még éppen elegendő a menetjelző lámpa, amely gyakran LED-es, így éles fénnyel világít. Hátulról ilyenkor egyáltalán nincs kivilágítva az autónk.

Korábban is ajánlott volt a szürkés, az úthálózatba, terepviszonyokba beleolvadó színű gépjárművek vezetőinek induláskor felkapcsolni a tompított fényt, nehogy fantomként, láthatatlanná váljanak a közlekedésben résztvevők számára. A téli havas, párás, ködös időben azonban ez nem csak reggel, kora esti órákban lehet létkérdés, hanem napközben is. Célszerű erre odafigyelni, mert a szlogen most is érvényes: Látni és látszani!

k.z.t.

OldB

Recent Posts

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

17 óra ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

2 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

3 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

3 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

3 nap ago

James Bond technika és dublőrök a vizsgákon

Miért kell mobilzavaró eszközt használni a vizsgaközpontokban? Rejtett kamerákkal és apró fülhallgatókkal csalnak a vizsgákon. 300-400…

4 nap ago