Categories: Hírek

Veszélyes lehet a menetfény automatika

Ködös, párás szürkületben fantommá válhatunk.

Számos olyan új technológia segíti napjainkban a gépjárművezetőt, amely a biztonságos közlekedést szolgálja. Ezek közé tartozik a modern gépkocsikon megtalálható menetfény (DLR). Az innováció el is kényelmesíthet, arra azonban kevesen gondolnak, ez akár veszélyeket rejthet.

Európa legtöbb országában már évtizedek óta kötelező lakott területen kívül nappal is kivilágítani a járműveket. Eleinte erre a tompított fényszórót használtuk, majd 2011. februárjától minden az Európai Unióban eladott új autót fel kellett szerelni nappali menetfénnyel.

A modern autókban a fényszóró kapcsolója AUTO beállítással is rendelkezik, amely nagyon kényelmes. Ezt a beállítást használva járművünk a fényérzékelőnek megfelelően választja ki, hogy a nappali menetfény vagy a tompított fényszóró és a helyzetjelző lámpák világítsanak, nekünk pedig nem kell foglalkozni a fényszóró kapcsolgatásával – gondolhatnánk.

Idősebb autóknál a járművezetők többsége figyelt, hogy elinduláskor, sötétben, a lakott területet elhagyva bekapcsolja a világítást, és teszi ezt napjainkban is. Az automata fényszórótól azonban hajlamosak vagyunk elkényelmesedni és túlságosan a rendszerre bízni magunkat. Kora reggel és estefelé általában nincs ezzel gond. Többnyire megfelelően működik a fényérzékelő, ha mégsem, egyes típusokban akár az autó menürendszerében is, de szervizben mindenképp beállítható az átkapcsolás érzékenysége.

A probléma a ködös téli napokon jelentkezik, amikor a fényérzékelő elegendőnek ítéli a külső fényerőt, így a nappali menetfényt választja ki, ez azonban gyakran nem elegendő, érdemes odafigyelni erre és indokolt esetben átkapcsolni. Szemből bár nem tökéletes, de többnyire még éppen elegendő a menetjelző lámpa, amely gyakran LED-es, így éles fénnyel világít. Hátulról ilyenkor egyáltalán nincs kivilágítva az autónk.

Korábban is ajánlott volt a szürkés, az úthálózatba, terepviszonyokba beleolvadó színű gépjárművek vezetőinek induláskor felkapcsolni a tompított fényt, nehogy fantomként, láthatatlanná váljanak a közlekedésben résztvevők számára. A téli havas, párás, ködös időben azonban ez nem csak reggel, kora esti órákban lehet létkérdés, hanem napközben is. Célszerű erre odafigyelni, mert a szlogen most is érvényes: Látni és látszani!

k.z.t.

OldB

Recent Posts

Káosz várható a hétvégén Budapesten, mutatjuk, mire érdemes figyelni

Szombaton a 10 kilométeres Vivicittá futás, vasárnap pedig a félmaraton és a családi futás miatt…

12 óra ago

Újabb öt fix traffipaxot telepítenek Budapesten, íme a helyszínek

A III. kerület vezetése 2024-ben saját forrásból indította el azt a programot, amelynek keretében több…

12 óra ago

Megváltozott a magyar forgalmi, ezt már hiába keresed rajta

Minden nagyobb hírverés nélkül megváltozott a magyar forgalmi engedélyek tartalma, végleg eltűnt egy mező. Ezzel…

12 óra ago

Bevételi határok 2025

Vállalkozásunkban többféle bevételi határra is figyelnünk kell, ha adófizetésünket optimalizálni szeretnénk. Itt most nem azokra…

1 nap ago

Ezek a használt autók hibásodnak meg leggyakrabban

A német közlekedési hatóság hosszú ideje vezeti, melyek a leggyakoribb problémák a népszerű autós szériáknál.…

1 nap ago

Drasztikusan csökkentenék a sebességet lakott területen belül

Egyre több német település csatlakozik a mozgalomhoz, amely a városi utak biztonságának növelését tűzte ki…

1 nap ago