Ködös, párás szürkületben fantommá válhatunk.
Számos olyan új technológia segíti napjainkban a gépjárművezetőt, amely a biztonságos közlekedést szolgálja. Ezek közé tartozik a modern gépkocsikon megtalálható menetfény (DLR). Az innováció el is kényelmesíthet, arra azonban kevesen gondolnak, ez akár veszélyeket rejthet.
Európa legtöbb országában már évtizedek óta kötelező lakott területen kívül nappal is kivilágítani a járműveket. Eleinte erre a tompított fényszórót használtuk, majd 2011. februárjától minden az Európai Unióban eladott új autót fel kellett szerelni nappali menetfénnyel.
A modern autókban a fényszóró kapcsolója AUTO beállítással is rendelkezik, amely nagyon kényelmes. Ezt a beállítást használva járművünk a fényérzékelőnek megfelelően választja ki, hogy a nappali menetfény vagy a tompított fényszóró és a helyzetjelző lámpák világítsanak, nekünk pedig nem kell foglalkozni a fényszóró kapcsolgatásával – gondolhatnánk.
Idősebb autóknál a járművezetők többsége figyelt, hogy elinduláskor, sötétben, a lakott területet elhagyva bekapcsolja a világítást, és teszi ezt napjainkban is. Az automata fényszórótól azonban hajlamosak vagyunk elkényelmesedni és túlságosan a rendszerre bízni magunkat. Kora reggel és estefelé általában nincs ezzel gond. Többnyire megfelelően működik a fényérzékelő, ha mégsem, egyes típusokban akár az autó menürendszerében is, de szervizben mindenképp beállítható az átkapcsolás érzékenysége.
A probléma a ködös téli napokon jelentkezik, amikor a fényérzékelő elegendőnek ítéli a külső fényerőt, így a nappali menetfényt választja ki, ez azonban gyakran nem elegendő, érdemes odafigyelni erre és indokolt esetben átkapcsolni. Szemből bár nem tökéletes, de többnyire még éppen elegendő a menetjelző lámpa, amely gyakran LED-es, így éles fénnyel világít. Hátulról ilyenkor egyáltalán nincs kivilágítva az autónk.
Korábban is ajánlott volt a szürkés, az úthálózatba, terepviszonyokba beleolvadó színű gépjárművek vezetőinek induláskor felkapcsolni a tompított fényt, nehogy fantomként, láthatatlanná váljanak a közlekedésben résztvevők számára. A téli havas, párás, ködös időben azonban ez nem csak reggel, kora esti órákban lehet létkérdés, hanem napközben is. Célszerű erre odafigyelni, mert a szlogen most is érvényes: Látni és látszani!
k.z.t.
Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…
Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…
Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…