Categories: Hírek

Csak az elektronikus és hidrogénhajtású járművekre érvényes

Sebességkorlátozás alóli felmentés Ausztriában

Az Európai Bizottság döntött: 2021. január 19-től a külföldi,

tisztán elektromos akkumulátoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet az IG-L sebességkorlátozás alatti útszakaszokra Ausztriában. Azért nem biztos, hogy az adminisztráció is automatikusan követi a friss döntést!

Ausztriában van egy sajátos sebességkorlátozás, amit IG-L néven szoktak emlegetni, ez esetben nem a közlekedés biztonsága, hanem a környezetvédelem indokolja a lassúbb haladást, hiszen alacsonyabb sebességhez kisebb zaj és kisebb fogyasztás társul, ami csökkenti a káros anyag kibocsátást is. Ez a környezetvédelmi sebességkorlátozás nem elhanyagolható mértékű, ugyanis Ausztria összesen 2223 kilométernyi autópályáiból 410 km érintett. A változás az alábbi autópályákon található sebességkorlátozó táblákkal ellátott szakaszokra vonatkozik: Linz (A 1), Salzburg (A 1, A 10), Graz (A 9, A 2) és Tirol (A 12, A 13), valamint ideiglenesen rövidebb szakaszokon Klagenfurt (A 2) és Vorarlberg (A 14) közelében. Az osztrák közútkezelő a közelmúltban (ASFINAG) mintegy 200 új jelzőtáblát helyezett ki. A kérdéses útszakaszok előtt 200 méterrel, az IG-L szakaszok kezdete előtt, valamint a szakaszokon belül található felhajtóknál.

Ausztriában, csak úgy, mint Magyarországon, autópályán 130 km/óra a személyautók sebességkorlátozása. 2002 óta a nagyobb osztrák városok környékén kijelölt IG-L zónákban – szmogriadó esetén – legfeljebb 100 km/órás sebesség a maximum. Az IG-L korlátozás túllépéséért akár 2000 eurós (715 ezer forint!) büntetés is kiszabható a gyorshajtóra, méghozzá környezetvédelmi bűncselekmény jogcíme alatt.

Az elektromos autók elterjedésekor felmerült, hogy a nulla szennyezést jelentő elektromos autókra miért vonatkozik ez a korlátozás? Az osztrák igazságszolgáltatás döntött, így 2019. július elseje óta, ezen osztrák gépjárművek mentesültek az ilyen okból előírt sebességkorlátozás hatálya alól.

Az Ausztriába sűrűn közlekedő elektromos járművek külföldi üzemeltetői nem vették jó néven a kivételezést, ezért 2020-ban egy német Tesla-tulajdonos szándékosan begyűjtött egy büntetést, és egyenlőtlen bánásmódra hivatkozva az Európai Unióhoz fordult. Az Európai Bizottság pedig döntött: 2021. január 19-től a külföldi, tisztán elektromos akkumulátoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet.

A német autóklub (ADAC) beszámolója szerint az E-re végződő német rendszámmal rendelkező tisztán elektromos autók tulajdonosai már nem fognak büntetést kapni, de a szintén E végű rendszámra jogosult, legalább 50 km elektromos hatótávra képes PHEV modelleknek továbbra is be kell tartani az IG-L korlátozást!

Azt egyelőre nem tudni, hogy például a magyar, teljesen elektromos, zöld rendszámos autók is mentesülnek-e a 100 km/órás korlátozás alól, de valószínűleg ezt hamarosan tisztázni fogják, és egészen biztos, hogy az EU összes tagállamában lévő elektromos és hidrogén meghajtású autóra vonatkozik majd a szabályozás, rendszámtípustól függetlenül. Figyelem! A hibrid és egyéb alternatív erőforrással szerelt gépjárművekre nem érvényes a mentesség!

 

Cash/fotó:nyugat.hu

OldB

Recent Posts

Információk taxiszolgáltatók részére

Tájékoztató a taxitársaságoknak A BKK mint közlekedésszervező által kiadott előzetes igazolás az előfeltétele annak, hogy…

9 óra ago

November 21-én, péntek este kezdődik a Flórián téri felüljárók felújításának második üteme

Nehezebb lesz autóval az Árpád hídon Pestről Budára közlekedni Újabb szakaszába lép a Flórián téri…

1 nap ago

Sosem volt még ennyi olcsó villanyautó Magyarországon

Ahogy szélesedik a választék, úgy válik egyre többek számára elérhetővé az elektromos autózás. Most megnézheted,…

2 nap ago

Kínai akkukonferencia: 2030 előtt csak mutatóba készül szilárdtest-akku

A 2025-ös World Power Battery Conference nevű rendezvényen Kína vezető akkumulátor- és autóipari szakértői gyűltek össze és…

2 nap ago

Remek hír érkezett rengeteg magyar autótulajnak: ez komoly könnyítés lesz a számukra

Jelentősen bővült Magyarországon az elektromos töltőállomások hálózata, 2024 végére már csaknem 3200 engedélyköteles töltőberendezés üzemelt…

3 nap ago

Így (ne) használd az autó világítását Ausztriában

Az őszi hónapokban egyre gyakoribb jelenség a köd, az eső és a romló látási viszonyok.…

3 nap ago