Sebességkorlátozás alóli felmentés Ausztriában
Az Európai Bizottság döntött: 2021. január 19-től a külföldi,
tisztán elektromos akkumulátoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet az IG-L sebességkorlátozás alatti útszakaszokra Ausztriában. Azért nem biztos, hogy az adminisztráció is automatikusan követi a friss döntést!
Ausztriában van egy sajátos sebességkorlátozás, amit IG-L néven szoktak emlegetni, ez esetben nem a közlekedés biztonsága, hanem a környezetvédelem indokolja a lassúbb haladást, hiszen alacsonyabb sebességhez kisebb zaj és kisebb fogyasztás társul, ami csökkenti a káros anyag kibocsátást is. Ez a környezetvédelmi sebességkorlátozás nem elhanyagolható mértékű, ugyanis Ausztria összesen 2223 kilométernyi autópályáiból 410 km érintett. A változás az alábbi autópályákon található sebességkorlátozó táblákkal ellátott szakaszokra vonatkozik: Linz (A 1), Salzburg (A 1, A 10), Graz (A 9, A 2) és Tirol (A 12, A 13), valamint ideiglenesen rövidebb szakaszokon Klagenfurt (A 2) és Vorarlberg (A 14) közelében. Az osztrák közútkezelő a közelmúltban (ASFINAG) mintegy 200 új jelzőtáblát helyezett ki. A kérdéses útszakaszok előtt 200 méterrel, az IG-L szakaszok kezdete előtt, valamint a szakaszokon belül található felhajtóknál.
Ausztriában, csak úgy, mint Magyarországon, autópályán 130 km/óra a személyautók sebességkorlátozása. 2002 óta a nagyobb osztrák városok környékén kijelölt IG-L zónákban – szmogriadó esetén – legfeljebb 100 km/órás sebesség a maximum. Az IG-L korlátozás túllépéséért akár 2000 eurós (715 ezer forint!) büntetés is kiszabható a gyorshajtóra, méghozzá környezetvédelmi bűncselekmény jogcíme alatt.
Az elektromos autók elterjedésekor felmerült, hogy a nulla szennyezést jelentő elektromos autókra miért vonatkozik ez a korlátozás? Az osztrák igazságszolgáltatás döntött, így 2019. július elseje óta, ezen osztrák gépjárművek mentesültek az ilyen okból előírt sebességkorlátozás hatálya alól.
Az Ausztriába sűrűn közlekedő elektromos járművek külföldi üzemeltetői nem vették jó néven a kivételezést, ezért 2020-ban egy német Tesla-tulajdonos szándékosan begyűjtött egy büntetést, és egyenlőtlen bánásmódra hivatkozva az Európai Unióhoz fordult. Az Európai Bizottság pedig döntött: 2021. január 19-től a külföldi, tisztán elektromos akkumulátoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet.
A német autóklub (ADAC) beszámolója szerint az E-re végződő német rendszámmal rendelkező tisztán elektromos autók tulajdonosai már nem fognak büntetést kapni, de a szintén E végű rendszámra jogosult, legalább 50 km elektromos hatótávra képes PHEV modelleknek továbbra is be kell tartani az IG-L korlátozást!
Azt egyelőre nem tudni, hogy például a magyar, teljesen elektromos, zöld rendszámos autók is mentesülnek-e a 100 km/órás korlátozás alól, de valószínűleg ezt hamarosan tisztázni fogják, és egészen biztos, hogy az EU összes tagállamában lévő elektromos és hidrogén meghajtású autóra vonatkozik majd a szabályozás, rendszámtípustól függetlenül. Figyelem! A hibrid és egyéb alternatív erőforrással szerelt gépjárművekre nem érvényes a mentesség!
Cash/fotó:nyugat.hu
Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…
A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…
A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…
A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…
Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…
A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…