Categories: Hírek

Fókuszban a közlekedésbiztonság

Vibráló gázpedál, alkoholszondára induló gépjármű

Új szabályokat tervez az Európai Parlament az utak biztonsága és a közlekedési balesetek csökkentése érdekében. E cél eléréséhez a gyártóknak az új gépjárműveket számos biztonsági eszközzel kell ellátniuk.

Az EU útjai a legbiztonságosabbak a világon, egymillió lakosra 49 halálos közúti baleset jut, míg ez a szám világszerte 174. Az EU útjain bekövetkezett halálos balesetek száma ugyan több mint a felére csökkent az elmúlt két évtizedben, a legutóbbi adatok szerint azonban ez jelenleg stagnál, így további intézkedésekre van szükség az utak és az utasok biztonsága érdekében.

A strasbourgi plenáris ülésen az Európai Parlament zöld jelzést adott azoknak az új szabályoknak, amelyek kötelezővé tennék a különböző fejlett biztonsági berendezéseket az összes új, az EU-s piacon értékesített gépjárműben. A javaslatnak az is célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a technológiai fejlesztésekre, az olyan társadalmi tendenciákra, mint az elöregedő társadalom, vagy a vezetők figyelmét elvonó elektronikus eszközök egyre gyakoribb használata, illetve az egyre több kerékpárosra és gyalogosra.

Minden új gépjárműben lennie kellene olyan életmentő technológiáknak, mint például:

  • Intelligens sebességszabályozó rendszer, amely a gázpedálon keresztüli vibrálással figyelmezteti a vezetőt, ha az túllépte a sebességkorlátot.
  • A vezető álmosságára és figyelmetlenségére reagáló rendszer, ha az éberség csökkenne.
  • A figyelemelvonásra reagáló rendszer, amely figyelmeztet, ha adott forgalmi szituációban a vezető figyelme lankad.
  • Vészfékjelzés, amely a gépjármű mögött haladókat figyelmezteti villogó fénnyel arra, hogy az előttük haladó hirtelen fékezni fog.
  • Tolatás-érzékelő rendszer, amely segít elkerülni a tárgyakkal és személyekkel való ütközéseket, egy kamera vagy egy monitor segítségével.
  • Abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
  • Beépített alkohol szonda, amely arra kötelezi a vezetőt, hogy fújjon bele egy szondába, mielőtt beindítja a gépjárművet.
  • Baleseti adatrögzítő, amely a releváns információkat gyűjti össze a baleset előtt, közben és utá

A személygépkocsikban és a könnyű haszongépjárművekben kötelező lenne a vészfék és a sávelhagyás-jelző rendszer. A teherautókban és buszokban olyan berendezések, amelyek abban segítik a vezetőt, hogy tükrök és kamerák nélkül is lássa a veszélyeztetett úthasználókat, és azonnal riasztja a sofőrt, ha a kerékpárosok vagy a gyalogosok a gépjármű közelébe kerülnek.

Ezek a kötelező biztonsági felszerelések abban is segítenék a vezetőket, hogy hozzászokjanak az autonóm technikák használatához és így egyre szélesebb körben elfogadják a vezető nélküli autókat – derül ki a közzétett dokumentumokból.

Mindezek egyelőre megvalósításra váró célok, melyek szép lassan azonban a mindennapok részévé válnak, elősegítve a mind biztonságosabb közlekedést.

                                                                                                                                                                 k.z.t.

OldB

Recent Posts

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

7 óra ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

1 nap ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

2 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

3 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

3 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

3 nap ago