Categories: Hírek

Fókuszban a közlekedésbiztonság

Vibráló gázpedál, alkoholszondára induló gépjármű

Új szabályokat tervez az Európai Parlament az utak biztonsága és a közlekedési balesetek csökkentése érdekében. E cél eléréséhez a gyártóknak az új gépjárműveket számos biztonsági eszközzel kell ellátniuk.

Az EU útjai a legbiztonságosabbak a világon, egymillió lakosra 49 halálos közúti baleset jut, míg ez a szám világszerte 174. Az EU útjain bekövetkezett halálos balesetek száma ugyan több mint a felére csökkent az elmúlt két évtizedben, a legutóbbi adatok szerint azonban ez jelenleg stagnál, így további intézkedésekre van szükség az utak és az utasok biztonsága érdekében.

A strasbourgi plenáris ülésen az Európai Parlament zöld jelzést adott azoknak az új szabályoknak, amelyek kötelezővé tennék a különböző fejlett biztonsági berendezéseket az összes új, az EU-s piacon értékesített gépjárműben. A javaslatnak az is célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a technológiai fejlesztésekre, az olyan társadalmi tendenciákra, mint az elöregedő társadalom, vagy a vezetők figyelmét elvonó elektronikus eszközök egyre gyakoribb használata, illetve az egyre több kerékpárosra és gyalogosra.

Minden új gépjárműben lennie kellene olyan életmentő technológiáknak, mint például:

  • Intelligens sebességszabályozó rendszer, amely a gázpedálon keresztüli vibrálással figyelmezteti a vezetőt, ha az túllépte a sebességkorlátot.
  • A vezető álmosságára és figyelmetlenségére reagáló rendszer, ha az éberség csökkenne.
  • A figyelemelvonásra reagáló rendszer, amely figyelmeztet, ha adott forgalmi szituációban a vezető figyelme lankad.
  • Vészfékjelzés, amely a gépjármű mögött haladókat figyelmezteti villogó fénnyel arra, hogy az előttük haladó hirtelen fékezni fog.
  • Tolatás-érzékelő rendszer, amely segít elkerülni a tárgyakkal és személyekkel való ütközéseket, egy kamera vagy egy monitor segítségével.
  • Abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
  • Beépített alkohol szonda, amely arra kötelezi a vezetőt, hogy fújjon bele egy szondába, mielőtt beindítja a gépjárművet.
  • Baleseti adatrögzítő, amely a releváns információkat gyűjti össze a baleset előtt, közben és utá

A személygépkocsikban és a könnyű haszongépjárművekben kötelező lenne a vészfék és a sávelhagyás-jelző rendszer. A teherautókban és buszokban olyan berendezések, amelyek abban segítik a vezetőt, hogy tükrök és kamerák nélkül is lássa a veszélyeztetett úthasználókat, és azonnal riasztja a sofőrt, ha a kerékpárosok vagy a gyalogosok a gépjármű közelébe kerülnek.

Ezek a kötelező biztonsági felszerelések abban is segítenék a vezetőket, hogy hozzászokjanak az autonóm technikák használatához és így egyre szélesebb körben elfogadják a vezető nélküli autókat – derül ki a közzétett dokumentumokból.

Mindezek egyelőre megvalósításra váró célok, melyek szép lassan azonban a mindennapok részévé válnak, elősegítve a mind biztonságosabb közlekedést.

                                                                                                                                                                 k.z.t.

OldB

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

5 perc ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

16 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

17 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago