Ugrás a tartalomhoz

Megszületett a fővárosi taxirendelet

április 11 2013

A Fővárosi Közgyűlés 2013 április 9-én elfogadta a taxirendeletet. A budapesti taxik fix hatósági áron szolgáltatnak majd.

Az új rendelet értelmében a Budapesten szolgáltatást nyújtó taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek 2013. szeptember 1-jét követően fokozatosan meg kell felelniük. 

A rendelet értelmében a taxik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.

A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére.

A rendelet értelmében a budapesti személytaxi szolgáltatás hatósági ára a következőképpen alakul:
 

 

Alapdíj (Ft)​ Távolsággal arányos 
egységdíj (Ft/km)​
​Idővel arányos egységdíj 
(Ft/perc)

450 ​

​280

​70

 

 

Az új taxirendelet tartalmi elemei

• indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
• a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
• a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
• legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor). A gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani.
• A taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.
• működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
• október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
• dohányzási tilalom,
• kötelező bankkártya-elfogadás,
• egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
• egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
• szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
• egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
• fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
• pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.

A fentiek ellenőrzésére a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK új taxiellenőrzési rendszert alakít ki, amellyel a visszaélések visszaszoríthatóak lesznek.

Az utaskényelmi szempontokra való figyelemmel került meghatározásra a tengelytáv, a motorteljesítmény és a csomagtér minimális mérete, amelynek döntő többségben középkategóriás autók felelnek meg.

A főváros környezetvédelme érdekében szükséges volt meghatározni a járművek környezetvédelmi besorolását. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését segíti elő a dohányzás tilalma.


A rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, és bevezetése fokozatosan, a kiadott éves taxiengedélyek lejárta szerint 2014. augusztus 31-ig történik az új arculat, műszaki előírások, életkor, stb. tekintetében. Az új tarifák egyidejűleg, 2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba. Egyes műszaki feltételek esetében (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) a rendelet kihirdetésekor szabályosan forgalomban lévő budapesti taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak, de az egységes arculat, az életkor, a tarifa és más előírások alól nem.

Az információk forrása: http://budapest.hu

A jogszabály teljes szövege és részletes magyarázata a Taxisok Világa májusi nyomtatott számában lesz olvasható.