Ugrás a tartalomhoz

Taxis szabályozási koncepció a fővárosban

április 16 2012

Az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete közösen készítette el a Budapesti Közlekedési Központ által beterjesztett taxis szabályozási reformjavaslat véleményezését. A tartalom  összeállításánál és a közös vélemény kialakításánál természetesen figyelembe vették a közelmúltban megtartott taxis fórumon elhangzott hozzászólásokat is.

Budapesti Közlekedési Központ Zrt.

Vitézy Dávid Úr részére

 

Hiv. szám: Taxi/359/1/2012.

 

Tárgy: BKK által elkészített szabályozási koncepció taxis érdekképviseleti (OTSZ, TGFSZ) közös véleményezése

Tisztelt Vezérigazgató Úr!

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önt arról, hogy az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete az elmúlt évben megállapodást kötött annak érdekében, hogy a Tarlós István Főpolgármester Úr és az Ön által is támogatott „budapesti taxisreform” olyan kompromisszumok mentén valósuljon meg, mely a szolgáltatásban közvetlen résztvevő utasok és taxisok érdekein alapszik, és mielőbbi változást hozzon a szolgáltatás igénybevehetőségének tekintetében. Ezen célunk érdekében vállaljuk, hogy szakmai javaslatainkkal elősegítjük a rendeletmódosítást. 

Kérjük tekintsék át a 2012. április 5-i tájékoztatóval kapcsolatosan megfogalmazott alábbi észrevételeinket, tájékoztatásunkat, illetve kéréseinket.

Javaslataink megfogalmazása előtt két egyeztető fórumot is szerveztünk 2012. április 11-én annak érdekében, hogy szövetségünk, szakszervezetünk tagjaival és az érdeklődő taxisokkal is megvitassuk a felmerült kérdéseket, és a változással kapcsolatosan a taxisokat terhelő kötelezettségvállalás lehetséges határait.

A rendelet előkészítés során első sorban arra szeretnénk felhívni az Önök figyelmét, hogy a mai budapesti szolgáltatási környezetben egyetlen taxi-társaság sem rendelkezik saját flottával, minden fuvarközvetítő iroda az alvállalkozó taxisok szolgáltatását közvetíti. A taxisok által fizetett tagdíjból tartják fent az irodákat, finanszírozzák „fejlesztéseiket”. Bármely változtatással kapcsolatos költség a közvetlenül, vagy közvetetten a – BKK támogatásának hiányában a - taxisokat terheli.  Fórumunk során tapasztaltuk, hogy ezzel a taxisok is tisztában vannak, és remélik, hogy egészséges kompromisszumos megállapodásra törekszenek a tárgyaló felek. Észrevételeik alapján úgy ítéljük meg, hogy reális mértékben hajlandóak kötelezettségeket vállalni a változás lehetséges eredményeinek érdekében, viszont kérték, hogy közvetítsük elégedetlenségüket az elmúlt 1,5 év tekintetében. Nehézség számukra elfogadni azt a tényt, hogy 2011 nyarán egy három hónapig tartó egyeztetés közepén, minden előzetes bejelentés nélkül több mint 50%-kal emelkedik a Főváros által kiszabott droszt használati díj. A változás náluk pontosan annyit jelent, hogy a korábbi bruttó 25.000 Ft-s díjfizetés helyett ma 3.000 Ft-ot fizetnek egy igazolásért melyet a Főváros egyik hivatalából átvisznek a Főváros másik hivatalába, mely mellett a 25.000 Ft helyett összesen kifizetnek bruttó 38.100 + 3.000 Ft, azaz összesen 41.100 Ft-ot. Pestiesen szólva „ez egy kicsit leveri a taxisoknál a lécet”. Nem közvetlenül a rendeletmódosításhoz kapcsolódik, de kollégáink többet vártak a reptéri szerződés megújításától, illetve elvárják a Főváros közreműködését a közterületi kamerás felvételekkel kapcsolatos KRESZ módosításban, illetve a taxi gépkocsik műszaki vizsgáinak egyszerűsítésében is.

 

 

Szerencsére az Ön által készített tájékoztatóban láthatóvá váltak azok a kisebb – nagyobb korrekcióval megvalósítható javaslatok, melyek sikeres bevezetése esetén a taxis szakma megítélése és taxis kollégáink helyzete is jobbá válhat. Ezen lehetőségben bízva állítottuk össze javaslatainkat, melyeket kérünk figyelembe venni a további egyeztetés során.

A taxis vállalkozók a következő fontossági sorrendet állították fel számunkra.

  1. Hatósági ár mértékének egyeztetése
  2. Hatósági ár mielőbbi bevezetése
  3. Fuvarközvetítő irodák tevékenységének szabályozása
  4. Taxi szolgáltatás adottságaival kapcsolatos tájékoztatás kibővítése
  5. A fővárosi taxi szolgáltatás színvonalával kapcsolatos elvárások tárgyalása, reális kompromisszumos megállapodás kialakítása. (megjelenés, reklám felületek, szabadjelző, taxiállomások, bankkártyás fizetés, GPS alapú helymeghatározás, stb.)
  6. 1.                 Hatósági ár mértékének egyeztetése

BKK javaslata: „a mai maximált árat ne haladja meg, de jelentősen ne is maradjon alatta.”

A ma érvényben lévő maximált árak:

Nappal (06:00 és 22:00 között):    300 Ft - 240 Ft/km - 60 Ft/perc,

Éjszaka (22:00 és 06:00 között):   420 Ft - 336 Ft/km - 84Ft/perc.

Javasoljuk, hogy gondoljuk át, mily mértékben változtatja a BKK által javasolt sarokszámokat – 240 Ft/km - amennyiben a hatósági rögzített ár egy, vagy több tarifa használatát engedélyezi.         

Amennyiben a hatósági rögzített ár kizárólag egy tarifát tartalmaz, abban az esetben ennek a tarifának a speciális szolgáltatási környezet (éjszakai fuvar, ünnepnapi fuvar, stb.) és speciális szolgáltatási adottság (telefonon rendelt fuvar, kombis fuvar, 5-6 utas szállítás, stb.) szolgáltatási többletét ellentételező díjat is tartalmazni kell. Ezen „felárak” ez esetben az egyetlen tarifán keresztül minden fuvarra terhelődnek, és emelik, illetve nehezen teszik elfogadhatóvá egyéb kiegészítés nélkül a BKK javaslatában meghatározott 300/240/60 hatósági rögzített ár tervezett sarokszámainak mértékét. 

 

Több rögzített tarifa esetén az alapdíjban megjelenített pótdíj, illetve a telefonos rendelések esetén a taxióra indítás szabályainak rögzítéséből következő, a nyújtott többletszolgáltatással – a gépkocsi kiállítása az adott címre - arányos szolgáltatási ár különbség megjeleníthető az alapdíjában különböző tarifákban.

A hatósági rögzített ár keretén belül több tarifa alkalmazása esetén a következő javaslattal élünk: 

  1. 1.      tarifa: alkalmazandó munkanapokon 7:00 és 19:00 között.    

alapdíj: 300 Ft, útdíj: 240 Ft/km, várakozási díj: 80 Ft/perc

(A BKK elvárásának megfelelően nem magasabb a javasolt 1-es tarifa a jelenleg maximált nappali tarifa alapdíj, és útdíj mértékénél. A várakozási díj emelése a megítélésünk szerint lassan kezelhetetlen belvárosi közlekedési anomáliák miatt indokolt.)

  1. 2.      tarifa: alkalmazandó szombat, vasárnap és munkaszüneti napokon 0-24, illetve egyéb napokon 19:00 és 07:00 óra között.

 

alapdíj: 500 Ft, útdíj: 240 Ft/km, várakozási díj: 80 Ft/perc

(A BKK elvárásának megfelelően a jelenlegi éjszakai, maximált tarifa alatt marad a javasolt tarifa útdíj és várakozási díj eleme, míg az alapdíjra tevődő csupán 80 Ft egy átlagos hosszúságú út útdíjának 30%-os csökkenése miatt többszörösen kompenzálódik.)

3.,4.,5.,6.,7.,8. tarifa nem alkalmazható. Javasoljuk ezeket a tarifa helyeket megszüntetni.

Az alapdíj csupán az időszakos, egyéb más munkakörben reálisan felszámítandó pótlékot jeleníti meg, mely világszerte elfogadott. (1.sz. melléklet: európai nagyvárosokban használt hatósági rögzített viteldíjak)

Javasoljuk meghatározni hogy telefonon, fuvarközvetítőn keresztül rendelt taxik címre érkezéskor  ill. az előrendelés kiállási idejekor a taxamétert minden esetben el kell hogy indítsa a taxis. Így elkerülhető a túlnyomórészt zsúfolt belvárosi kerületekben a taxik 10-20 perces felesleges várakozása. Átlagosan napi 7-10 fuvarral számolva ez a várakozási idő naponta 70-200 perc, azaz egy taxi a telefonon rendelő utas megérkezésére várakozva indokolatlanul naponta 1-3 órát is lassíthatja, akadályozhatja önhibáján kívül a város közlekedését. 

Tisztában vagyunk azzal, hogy kényelmesebb volt az elmúlt 15 évben az Utasoknak hogy a taxi várt és sokszor a forgalmat is feltartotta annak érdekében, hogy találkozzon az Utassal. Véleményünk szerint az utas egyéni érdeke nem sorolható a közösségi érdekek elé. Ez a változás a taxi-rendelési szokásokat úgy befolyásolná, hogy a tényleges utazás előtt valósulna meg a telefonos rendelés, illetve az utasok várnák a taxit, melynek eredményeként a taxi nem akadályozná a forgalmat, illetve nem szennyezné a környezetet.  Amennyiben az utas várja a taxit, nem keletkezik felesleges várakozás, illetve várakozási díjban megjelenő felár. 

  1. 2.                 Hatósági ár mielőbbi bevezetése

A taxis vállalkozók többsége bármely beruházási elvárásnak kizárólag abban az esetben tud megfelelni, amennyiben ezen elvárások megvalósításának fedezete is megteremtődik a többség számára. Amennyiben csak az elvárások tekintetében jelenik meg változás, abban az esetben teljes elutasítás jelentkezhet a részükről. A hatósági ár bevezetésének csúszása az elvárások bevezethetőségének csúszását is előre vetíti.

 

  1. 3.                 Fuvarközvetítő irodák tevékenységének szabályozása

 

  • Pénzügyi megfelelőség, saját tőke biztosításának feltétele.

Támogatjuk a javaslatot. Javasolt határidő: 2013. január 1.

 

  •  Évente egy alkalommal vizsgálják az irodák tevékenységét.

Támogatjuk a javaslatot.

 

  • Köztartozás-mentesség igazolása.

Támogatjuk a javaslatot.

 

  •  0-24 órás diszpécserszolgálat, nyilvántartási rendszer előírásainak megfogalmazása.

Támogatjuk a javaslatot.

 További javaslatunk:

A fuvarközvetítő irodák tevékenységével kapcsolatosan javasoljuk, hogy csak regisztrált – engedéllyel rendelkező – irodák levédett logóit lehessen elhelyezni a budapesti taxikon. Ez a korlátozás is az egységes megjelenést segíti elő.

Szükségesnek tartjuk korlátozni a fuvarközvetítő irodák által utólagos, átutalásos teljesítésű fuvarok fuvardíj kifizetésének határidejét. Az iroda szerződésétől függetlenül javasoljuk előírni, hogy a kisvállalkozók fizetőképességének védelme érdekében, az irodáknak a taxis teljesítését követően maximum 7 napon belül ki kelljen egyenlítenie a fuvardíjat attól függetlenül, hogy a megrendelő mely időpontban fizeti ki a fuvardíjat a fuvarközvetítőnek. 


  1. 4.                 Taxi szolgáltatás adottságaival kapcsolatos tájékoztatás kibővítése

 

  • ·         Egységes tarifa tábla 

 

A hatósági rögzített ár bevezetésével egy időben, 2012. július 1-től támogatjuk a bevezetését. 

  • ·         Egységes szabadjelző 

A BKK és a taxisok közötti költségmegosztás esetén támogatjuk azzal a feltétellel, ha a társaságok logói feltüntetésre kerülnek  és azonosíthatóvá teszi mely fuvarszervező irodával áll szerződésben a taxi. Megítélésünk szerint a 2012-ben megemelt droszt használati díj megfelelő fedezetet nyújt a szabadjelzők beszerzésére.  

  • Egységes arculat 

Javasoljuk, hogy több ütemben valósuljon meg a taxik egységes arculatának kialakítása.

 

Az arculatváltás első üteme:

Az egységes szabadjelző és tarifa tábla  kötelezettsége mellett a  reklámok egységes megjeleníthetősége esetén is megvalósulna az arculatváltás.

Javaslat: A taxi gépkocsi két oldalán maximum 150 cm x 30 cm-s felület (mely tartalmazza a társaság logóját, vagy egyéb reklámot is), a gépkocsi hátulján maximum 70 cm x 10 cm  „telefoncsík”, azonosító szám, szabadjelzőn társasági megkülönböztetés, tükör hátoldalán társasági logó legyen kizárólag elhelyezhető. 

A javasolt egységes arculati meghatározásnak az első üteme nem járna további költséggel.

 

Az arculatváltás második üteme:

A következő autó beállításának alkalmával (gépkocsi csere) meghatározható egy-két egységesnek nevezett szín, ami a kereskedelmi forgalomban is hozzáférhető alapáron. Így juthatnánk el a fehér és/vagy ezüst színű egységes megjelenésű autóparkhoz. (lásd 2. sz. melléklet) Így a második ütem eredményeként kb. 5-6 éven belül egységes színű autóparkkal rendelkezne a budapesti taxi szolgáltatás.

 

  • Taxi Szolgáltatási Szabályzat kivonat

A tájékoztatási adottságok javításának érdekében minden taxi gépkocsiban javasoljuk elhelyezni az egységes tarifatábla mellett a Taxi Szolgáltatási Szabályzat kivonatát

 

 

 

  • Az utasok kiszolgálásának érdekében javasoljuk a következőket:
    • panasziroda üzemeltetését a BKK részéről.
    • non-stop elérhető, panaszok bejelentését szolgáló telefonszám üzemletetését a BKK részéről.
    • szolgáltatási ártájékoztató elhelyezését a taxiállomásokon.  

 

5.        A fővárosi taxi szolgáltatás színvonalával kapcsolatos elvárások tárgyalása, reális kompromisszumos megállapodás kialakítása. (megjelenés, reklám felületek, szabadjelző, taxiállomások, bankkártyás fizetés, GPS alapú helymeghatározás, stb.)

Tengelytáv minimum meghatározás: 2550 mm.

A korábbi javaslat 2510 mm volt, a változtatás elfogadható.

Csomagtér térfogat korlátozás: BKK javaslat 430 liter.

A korlátozás ne érintse a jelenleg forgalomban lévő autókat, azok 10 éves korukig maradhassanak forgalomban.

E mellett javasoljuk, hogy a 430 liter űrméret meghatározás kizárólag a limuzin jellegű autókra vonatkozzon, arra tekintettel hogy a VDA szabvány a kombi és egyterű autóknál az üveg felület alsó pereméig méri a csomagtér űrtartalmát attól függetlenül, hogy ezen gépkocsik csomagtartója a megadott méretnél jelentősen nagyobb. 

Hibrid autók esetében szintén kérjük a 430 literes csomagtér korlát nélküli üzemeltetési lehetőségét arra tekintettel, hogy ezen gépkocsik kiemelkedően kedvező káros anyag kibocsájtással rendelkeznek. Ez a meghatározás nem korlátozhatja elterjedésüket! 

Gépkocsi életkor:

A taxi gépkocsik 8 éves korig korlátozott üzemben tartását elutasítjuk!

A 10 éves korlátozás abban az esetben elfogadható, amennyiben a jelenleg taxiként forgalomban tartott taxi gépkocsik még 2013 évben kaphatnak droszt használati engedélyt, mely alapján a 2013. december 31-ig teljesített műszaki vizsga érvényességéig, azaz további egy évig taxiként forgalomban tarthatóak. (3. sz. melléklet: a Közlekedési Főhatóság nyilvántartása a taxi-gépkocsik évjáratára vonatkozóan)

A környezetbarát gépkocsik mielőbbi elterjedésének érdekében javasoljuk, hogy 2013. január 1 után ne lehessen 7 évnél idősebb (2013. évben 2006-os évjáratnál korábbi) autót taxi üzemben új autóként forgalomba állítani Budapesten. 

EURO4, EURO5: A javaslat szerint a „bevezetéstől” legalább Euro4, illetve Euro5-ös taxit lehet forgalomban tartani.

Javasoljuk, hogy az Euro3-as benzin-gáz vegyes üzemű autók is kerüljenek be a kedvezményezett, üzembe helyezhető, és a 10 éves korlátozás mellett üzemben tartható autók körébe. Ezen gépkocsik is kiemelkedően kedvező környezetbarát üzemeltetési adottságokkal bírnak.

Kötelező bankkártyás fizetés:

Nem támogatjuk. Jelenleg is jelentős számban elérhetők a készülékek. Egy ilyen előírás a bankok részéről irreális mértékű POS terminál bérleti díjemelkedéssel járna. Nem szeretnénk támogatni a bankokat.

Második ütemben egységes infokommunikációs rendszer (GPS-alapú csendes címkiadás):

Nem javasoljuk.

 

Bevezetési ütemezés javaslatunk:

2012. július 1.:          Hatósági rögzített ár. Egységes tarifa tábla. Alkalmazott gépkocsivezetők kötelező regisztrációja. Taxi Szolgáltatási Szabályzat bevezetése. TSzSz kötelező érvényű elfogadtatása a gépkocsivezetőkkel. Panaszok bejelentésének fogadása a BKK által üzemeltetett ügyfélszolgálaton, és 0-24 óráig elérhető telefonszámon. Javasoljuk az ellenőrzést végzők létszámának és munkaidejének jelentős bővítését.

2013. január 1.:        Kibővített adattartalommal rendelkező tarifatábla bevezetése, évszámmal, engedély számmal. 2006-os évjáratnál (7 évnél) idősebb gépkocsik taxi üzemű, első forgalomba helyezésének tiltása. Taxiállomás táblák alatti információk megjelenítésének határideje.

2013. december 31.: 10 éves, illetve a 10 évnél idősebb, jelenleg taxiként forgalomban tartott gépkocsik ezen határidőig vizsgáztathatók további egy évre.

 

Milyen további javaslatok merülnek fel?

  • Szükséges meghatározni a hatósági rögzített ár évenkénti felülvizsgálatát. Későbbiekben az alapdíjak változtatását javasoljuk.
  • Szükséges a Budapesten taxi szolgáltatás nyújtási jogosultsággal rendelkező taxi gépkocsivezetők nyilvántartásba vétele.
    • Szükséges, hogy az alkalmazott taxi gépkocsivezető munkába állása előtt bejelentési kötelezettség terhelje a BKK irányába a taxi gépkocsivezetőt és a taxis vállalkozót is.
    • Szükséges a Taxi Szolgáltatási Szabályzatban megfogalmazni az utasok, a taxis vállalkozók, a taxi gépkocsivezetők, a fuvar közvetítők és a Főváros jogait és a résztvevők együttműködési kötelezettségeit.
    • A T.Sz.Sz.-ben szükséges meghatározni a taxi szolgáltatással kapcsolatos szabályokat megszegő utasok, taxis vállalkozók, a gépkocsivezetők, fuvarközvetítők tevékenységével kapcsolatosan a Főváros hatáskörében kötelezően végrehajtandó intézkedéseket, jogkövetkezményeket.
    • Szükséges minden taxi gépkocsiban elhelyezni a T.Sz.Sz. kivonatolt példányát.
    • Szükséges meghatározni az utas által okozott károk megtérítésének kötelezettségei között a jellemzően előforduló, az utas által beszennyezett taxi gépkocsi felszámítható takarítási díjait.
    • Javasoljuk, hogy a Főváros rendeletben tiltsa Budapest területén a megtévesztésre alkalmas feliratok, eszközök elhelyezését a gépjárműveken! Nagyon sok az rendőrautóra hasonlító gépkocsi, a taxira hasonlító pizza futár, a mentőre hasonlító betegszállító, a mentőkre hasonlító „egészségügyi autó”, stb. melyek kialakítása kizárólag a lakosság megtévesztését célozzák.
    • Javasoljuk, hogy a Főváros rendeletben szabályozza a taxis személyszállítás mellett az „egyéb járművel díj ellenében történő személyszállítást” is. Nyári időszakban korlátlan számban találhatóak az utakon beazonosíthatatlan riksák, replika old timerként üzemelő lassú járművek, melyek átláthatatlan, ellenőrizhetetlen, engedély nélküli szolgáltatást nyújtanak.
    • Szükséges a Főváros közreműködését kérnünk a KRESZ módosítás érdekében arra vonatkozóan, hogy a taxi szolgáltatást nyújtó gépkocsik néhány másodperces megállásainak következményeként kiszabott 30.000 Ft-os büntetések elkerülhetőek legyenek. A Főváros és a taxis vállalkozók közösen kérjék, hogy módosítsák a KRESZ paragrafusait oly módon, hogy „Forgalmi okból történő megállásnak tekintsék, a taxi gépkocsival történő megállást” abban az esetben, amennyiben a következő 3 feltétel egyidejűleg megvalósul. A taxi gépkocsi rendelkezik az adott helyszínre érvényes taxi engedéllyel, taxi üzemben közlekedik, a megállás az utas/utasok gépkocsiba történő beszállás és a gépkocsiból történő kiszállításának céljával valósul meg.

Javaslatainkkal kapcsolatosan a továbbiakban is szívesen állunk rendelkezésükre.

Tisztelettel

 

Budapest, 2012. április 15.

 

  

                   Metál Zoltán                                            Farkas Zsolt

                       Elnök                                                       Elnök

           Országos Taxis Szövetség         Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete

 

 


Tájékoztató letöltése (PDF, 460 KB)